مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

آزمون ویدئو هد ایمپالس تست (VHIT)

 

آزمون‌ VHIT یا آزمون ثبت ویدیویی تکانه های سر یک تکنیک آسان اما تخصصی است که برای تشخیص کاهش عملکرد دهلیزی (سیستم تعادلی ‌گوش) در یک گوش در مقابل گوش دیگر استفاده می شود.

شنوایی شناس بعد از گذاشتن عینک مخصوص بر روی چشمان بیمار،به طور ناگهانی و غیر قابل پیش بينی به سر حرکات شتاب دار می دهد و سپس سرعت سر را کاهش می دهد، این حرکات کاملا کنترل شده هستند و در صورتی که توسط فرد متخصص انجام شود هیچ گونه درد و آسیبی ایجاد نخواهد کرد ، در طی این آزمون حرکات چشم ضبط و آنالیز می شود .

تست VHIT  (Video Head Impulse Test) با استفاده از مبدل های پیچیده ،به ردیابی چشم  و مقایسه با سرعت سر می پردازد که در حال حاضر عمدتاً به این دلیل که می تواند کوچک ترین و مخفی ترین حرکات چشمی را با عینک مخصوص خود که با فریم بالا به ثبت می پردازد تشخیص دهد ، مفیدترین نسخه آزمون دستی تکانه های سر یا HIT  است.

آزمون VHIT

کاربران تست VHIT به سرعت در سراسر جهان در حال رشد هستند. کاربرد اصلی دستگاه VHIT تشخیص نوریت دهلیزی (vestibular neuritis ( است. که ازعلائم آن سرگیجه، عدم تعادل، احساس گیجی و دوبینی خواهد بود که گاها با تهوع و استفراغ نیز همراه است. همچنین VHIT یک روش عالی برای تشخیص از ضعف دو طرفه دهلیزی است.

آزمونVHITبرخلاف سایر آزمون ها می تواند علاوه بر مجاری نیم دایره ای افقی، مجاری نیم دایره ی عمودی سیستم دهلیزی در گوش ها را نیز آزمایش نماید. از مزایای دیگر این آزمون این است که از اختلالات گوش خارجی و میانی تاثیر نمی گیرد و بیمارانی که این دسته از مشکلات را تجربه می کنند می توانند از مزایای این آزمون بهره مند شوند.

دیدگاه خود را بنویسید