مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

آزمون OAE در نوزادان (Oto Acoustic Emission)

در چند سال اول زندگی قدرت شنوایی نقش مهمی در رشد اجتماعی، عاطفی و شناختی کودکان بازی می‌کند و حتی کاهش شنوایی خفیف و جزئی هم می‌تواند در رشد صحیح گفتار و زبان تاثیر بگذارد. اما خبر خوب این است که با یک سری تست های غربالگری ساده میتوان خیلی زود مشکلات شنوایی را تشخیص داد و در صورت وجود هر گونه مشکل ، ساده‌تر و سریع‌تر آن را برطرف کرد.

اولین گام برای غربالگری شنوایی نوزادان آزمون OAE است .این تست برای اولین بار توسط آقای دیوید کمپ در سال ۱۹۷۸ کشف شد.این تست ساده و بدون درد است و توسط شنوایی شناس متخصص انجام می شود .گسیل های صوتی گوش اصوات شدت پایینی هستند که توسط سلولهای مویی خارجی در گوش داخلی تولید می شوند. در این تست یک پروب مخصوص که حاوی یک میکروفون بسیار حساس است داخل گوش قرار می‌گیرد و این گسیل های مورد نظر را جمع آوری می کند.

آزمون OAE در نوزادان

بنابراین سلول‌های مویی خارجی مولد گسیل های صوتی گوش بوده و OAE به کم‌شنوایی های ناشی از آسیب سلول های مویی خارجی حساس است.

بسته به روش ثبت دو نوع OAE داریم : TEOAE  و DPOAE که در کلینیک ها از TEOAE ها استفاده می شود و کاربرد بالینی بیشتری دارند.

در حین انجام آزمون نوزاد باید کاملاً آرام ، بی حرکت و ترجیحا در حالت خواب باشد ، زیرا همانطور که گفته شد این گسیل‌ها بسیار کم شدت هستند و به راحتی توسط نویزهای محیطی و نویزهای درونی خود فرد که شامل  گریه کردن و قان و غون کردن است از بین می‌روند. OAE یک تست غربالگری ساده است که به وسیله آن می توان گفت که نوزاد ممکن است مشکل شنوایی داشته باشد یا خیر.

این تست در بدو تولد، یک ماهگی، سه ماهگی، شش ماهگی و ۱۸ ماهگی برای نوزادان انجام می‌شود و می‌تواند بیشتر نوزادانی که با کم شنوایی متولد می‌شوند را در بدو تولد تشخیص دهد .در بدو تولد معمولاً به دلیل وجود مایع جنینی در گوش ممکن است نتیجه ارجاع داشته باشیم که با گذشت زمان این مایع جذب شده و باید برای تکرار مجدد تست اقدام کنید. بنابر این تست های غربالگری شنوایی نوزادان تان را جدی بگیرید و برای انجام تمام مراحل غربالگری شنوایی به طور مرتب و طبق برنامه به کلینیک های شنوایی مراجعه کنید.

دیدگاه خود را بنویسید