مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

استرس و وزوز گوش

 

وزوز گوش یکی از شایع ترین شرایطی است که افراد تجربه می کنند،. با این حال، بعضی ازافراد مبتلا به این عارضه می گویند که برای آنها مشکلی ایجاد نمی کند. علاوه بر این، زمانی که افراد از وزوز گوش رنج می برند، نوع و میزان مشکلاتی که تجربه می کنند از فردی به فرد دیگر متفاوت است. یکی از مواردی که ممکن است به توضیح این تفاوت ها کمک کند، سطح استرسی است که شما تحت آن قرار دارید. اگر سطح استرس بالایی دارید، احتمال بیشتری وجوددارد که از وزوز گوش خود ناراحت شوید.

 

برای درک بهتر در مورد موضوع استرس ابتدا لازم است درباره ی آن بیشتر بدانیم:

 

استرس چیست؟

تقریباً همه افراد در دوره های مختلف زندگی خود استرس را تجربه می کنند. استرس زمانی اتفاق می افتد که خواسته های شما با منابع شما یا به عبارت دیگر توانایی های بیولوژیکی، روانی یا اجتماعی شما مطابقت نداشته باشد یا استرس ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که خواسته ها خیلی زیاد باشد، مانند زمانی که کارهای زیادی برای انجام دادن دارید.

برخلاف تصور رایج، استرس همیشه برای سلامتی شما مضر نیست. مقدار مشخصی از استرس یا برانگیختگی می تواند مثبت باشد و به شما کمک کند تا روی کارتان تمرکز کنید. ترشح هورمون های استرس می تواند به بدن ما در انجام برخی کارها کمک کند، مانند مقابله با یک موقعیت خطرناک یا فرار به مکان امن.

بنابراین در کوتاه مدت، استرس ممکن است برای عملکرد خوب شما ضروری باشد. اما در درازمدت، استرس نامطلوب طولانی مدت می تواند برای بدن و ذهن شما بسیار ناراحت کننده باشد.

استرس و وزوز گوش
استرس و وزوز گوش

چگونه علائم استرس را بشناسیم؟

علائم استرس در افراد مختلف بسیار متفاوت است، اما در اینجا برخی از علائم رایج استرس وجود دارد که باید در بدن، تفکر و رفتار خود به آنها توجه کنید:

علائم استرس در بدن شما:

  • احساس تنش
  • ضربان قلب تند
  • تنگی نفس یا تغییر در تنفس شما، به عنوان مثال: خمیازه کشیدن یا آه زیاد
  • حالت تهوع
  • تعریق
  • نیاز به توالت ( ادرار زیاد )
  • تمرکز ضعیف
  • خواب مختل شده

علائم استرس در افکار شما:

اگر فکر می‌کنید که با موقعیتی تهدیدآمیز روبرو هستید، چیزی اشتباه پیش می‌رود یا اتفاق بدی قبلاً رخ داده است، احتمالاً فکر می‌کنید که وضعیت بسیار دشوار خواهد بود، شاید حتی مقابله با آن بسیار دشوار باشد. مثلا با خود بگوید:

“من نمی توانم با این موضوع کنار بیایم”

“من دیگر هرگز خوب نخواهم شد”

همچنین این احتمال وجود دارد که افکار شما روی چیزی که شما را تحت فشار قرار می دهد بسیار متمرکز شود. بنابراین ممکن است تمرکز روی چیزهای دیگر دشوار باشد. یکی از نتایج این امر این است که به نظر می

رسد مشکل اهمیت بیشتری پیدا کند. این فرآیند به عنوان توجه انتخابی شناخته می شود.

علائم استرس در رفتار شما:

کارهایی که از آنها لذت می برید کمتر انجام دهید، مانند دیدن دوستان، سرگرمی ها، مطالعه یا ورزش کمتر.

انجام کارهای بیشتر برای مدیریت استرس مانند نوشیدن الکل، سیگار کشیدن، ماندن در رختخواب، یا استفاده از حواس پرتی زیاد (مانند مدت زمان طولانی در اینترنت یا تماشای تلویزیون)

با گذشت زمان، این موارد نه تنها استرس شمارا رفع نمی کند بلکه ممکن است باعث حفظ استرس شما شود وتغییری در بهترشدن اوضاع شما نکند. احساس استرس همچنین می تواند منجر به سایر احساسات دشوار مانند کاهش خلق و خو شود

استرس و وزوز گوش
استرس و وزوز گوش

علل استرس:

عوامل زیادی می توانند در ایجاد استرس نقش داشته باشند، از جمله موقعیت های فعلی، افکار و رفتارها. چارچوب رفتار درمانی شناختی (CBT) راهی برای درک چگونگی ارتباط عواملی است که به استرس کمک می کنند. این می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چرا استرس را تجربه می کنید، چرا استرس ادامه دارد و چگونه به راه هایی فکر کنید که ممکن است به کاهش آن کمک کند.

مدل CBT نشان می دهد که احساس شما، خواه غمگین، نگران، استرس یا خوشحال باشد، به شدت تحت تأثیر آنچه فکر می کنید و کاری که انجام می دهید است. فقط آنچه برای شما اتفاق می افتد نیست که باعث می شود احساس استرس کنید، بلکه طرز فکر شما در مورد این رویدادها است.

بنابراین احساس شما تا حد زیادی توسط افکار شما در مورد یک موقعیت تعیین می شود نه فقط خود موقعیت.

جای تعجب نیست که استرس بر رفتار شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، به عنوان راهی برای مدیریت استرس خود، ممکن است آن را به تعویق بیندازید یا حتی از موقعیت های بالقوه استرس زا اجتناب کنید. این ممکن است در کوتاه مدت کمک کند، اما در طولانی مدت ممکن است منجر به استرس بیشتر شود، بنابراین شما را در یک چرخه معیوب استرس به دام انداخته است.

رابطه استرس و وزوز گوش:

نحوه واکنش افراد به وزوز گوش بسیار متفاوت است. برای برخی افراد، این بزرگترین استرس در زندگی آنها محسوب می شود، در حالی که دیگران به روشی خنثی و آرام به آن پاسخ می دهند. ممکن است تصور کنید که این تفاوت به دلیل داشتن وزوز گوش در افراد مختلف است. این منطقی است، اما شواهد تحقیقاتی در مورد وزوز این ایده را تایید نمی کند. در عوض، شواهد نشان می‌دهد که دلیل استرس یک نفر و عدم استرس، این است که آنها عقاید متفاوتی در مورد وزوز گوش دارند.

افرادی که به دلیل وزوز گوش خود استرس دارند، تمایل دارند در مورد آن به روش هایی فکر کنند که نشان دهنده یأس، ناامیدی، از دست دادن لذت و این باور است که هرگز به آرامش نخواهند رسید و اعتقادی که دیگران آن را درک نمی کنند. آنها ممکن است از تداوم وزوز ناراحت باشند، بخواهند از آن فرار کنند و نگران سلامتی و سلامت عقل خود باشند. هنگامی که در مورد این عبارات فکر می شود، وزوز گوش می تواند با مقدار زیادی استرس همراه باشد.

استرس و وزوز گوش
استرس و وزوز گوش

علاوه بر این، عوامل عاطفی و فیزیکی مختلفی با شروع وزوز، از جمله استرس، مرتبط است. اگرچه همیشه مشخص نیست که آیا استرس باعث شروع وزوز گوش می شود یا شاید یکی از عوامل موثر باشد، با این حال معمولاً وزوز گوش در مواقع استرس زیاد یا پس از یک دوره استرس شروع می شود.

همچنین بدتر شدن وزوز گوش در طول دوره‌های استرس زیاد رایج است.

برای برخی از افراد، وزوز گوش به عنوان فشارسنج استرس آنها عمل می کند، و اغلب زمانی که دچار تنش می شوند وزوزشان بدتر میشود.

زمانی که  وزوز فرد در اثر استرس تشدید می شود خود این وزوز تشدید شده استرس مضاعفی ایجاد میکند و نتیجه اینکه یک چرخه معیوب شکل می گیرد که هر کدام از این عوامل بر دیگری اثر می گذارد.

توجه و عادت:

یکی از راه های درک رابطه بین وزوز و استرس، در نظر گرفتن نقش توجه است. هر دقیقه از هر روز صدها اطلاعات از محیط دریافت می کنیم. این امکان وجود ندارد که ما در یک زمان به همه این اطلاعات توجه کنیم

خوشبختانه، ما سیستمی داریم که به ما امکان می دهد در هر لحظه آنچه را که به آن توجه می کنیم، انتخاب کنیم. بقیه اطلاعات فیلتر شده است. اطلاعاتی که فیلتر می شوند معمولاً تکراری یا بی اهمیت هستند. به عنوان مثال، اگر تیک تاک ساعت را در نظر بگیریم، اغلب به آن واکنش نشان نمی دهیم و ممکن است فراموش کنیم که آنجاست مگر اینکه آگاهانه توجه خود را به آن جلب کنیم. به عبارت دیگر، ما به آن عادت خواهیم کرد .

 

با این حال، اگر اطلاعات به عنوان تهدید تلقی شود و منجر به برانگیختگی استرس شود، در فیلتر کردن یا عادت کردن به آن مشکل خواهید داشت. در واقع، اگر اطلاعات از نظر عاطفی مهم تلقی شود و بدن شما در حالت آماده باش باشد، ممکن است برعکس عادت کردن اتفاق بیفتد. ممکن است نسبت به تهدید درک شده حساس تر شوید. همه اینها به وزوز گوش مربوط می شود. اگر وزوز گوش خود را به عنوان تهدیدی برای سلامتی خود می بینید، توجه شما روی آن متمرکز خواهد شد. در چنین شرایطی شما آن را رصد می کنید، همانطور که هر تهدیدی را مشاهده می کنید. این فرآیند نه تنها شامل تمرکز بر وزوز گوش بلکه توجه کمتر به موارد دیگر است. جلب توجه به وزوز به این روش ممکن است منجر به این شود که وزوز گوش بسیار بلندتر و بسیار مزاحم تر به نظر برسد. بنابراین این تغییرات در توجه می تواند توضیح دهد که چرا وزوز گوش ممکن است در طول دوره های استرس شروع شود یا بدتر شود. همچنین ممکن است توضیح دهد که چرا اکثر افراد مبتلا به وزوز می‌توانند صداها را بدون اینکه از آنها ناراحت شوند، تجربه کنند.

مدیریت استرس ناشی از وزوز گوش:

ایجاد تغییرات در یک یا چند زمینه در مدل شناختی-رفتاری می تواند به شما در کاهش احساسات ناخوشایند، مانند اثرات نامطلوب استرس، چه با وزوز گوش و چه با سایر مشکلات زندگی شما، کمک کند.

استرس و وزوز گوش
استرس و وزوز گوش

افکار-اندیشه ها:

افکار شما در تأثیرگذاری بر احساس شما بسیار مهم هستند. بنابراین توجه بیشتر به افکارتان و بررسی مفید بودن یا نبودن آنها می تواند بسیار مهم باشد. این مراحل را طی کنید تا افکار غیر مفید در مورد وزوز گوش خود را کشف کرده و با آنها مقابله کنید:

1) از موقعیت‌ها/زمان‌هایی که به‌ویژه از وزوز گوش خود ناراحت هستید آگاه شوید.

2) از خود بپرسید: “در آن زمان چه چیزی در ذهن من گذشت؟” و سپس آن را یادداشت کنید. فکر نکنید – فقط آنچه به ذهنتان می رسد را بنویسید.3)برای ارزیابی این افکار از سوالات زیر استفاده کنید:

چه چیزی به شما می گوید که این فکر درست است – چه شواهدی این ایده را تایید می کند؟

آیا چیزی وجود دارد که به شما بگوید درست نیست – چه مدرکی بر ضد آن دارید؟

بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد چیست؟

اگر دوستی در مورد همین مشکل از شما کمک بخواهد به او چه می گویید؟

یک دوست به شما چه می گوید؟

با انجام موارد فوق، ممکن است بتوانید چیزهای مفیدتری برای گفتن به خود در مورد وزوز گوش خود ایجاد کنید – برای مثال به خود یادآوری کنید که خطرناک نیست و ممکن است همچنان از زندگی با وزوز گوش لذت ببرید. تغییر پیام هایی که در مورد وزوز گوش به خود می گویید می تواند به کاهش تأثیر آن بر زندگی شما

کمک کند.

واکنش های فیزیکی:

تمرینات آرامش بخش می تواند به عنوان راهی برای مقابله با واکنش های فیزیکی مرتبط با استرس استفاده شود. آرامش برای افراد مختلف می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما ممکن است دوست داشته باشید هر روز زمانی را برای استراحت اختصاص دهید. سعی نکنید انتظار داشته باشید که این به طور مستقیم یا بلافاصله به وزوز گوش شما کمک کند. اکثر مردم آرامش را مفید می دانند، اما نیاز به زمان و تمرین دارد.برای اطلاعات بیشتردرباره ی این موضوع مطلب تمرینات آرامش بخش در صفحه مارا مطالعه کنید.

استرس و وزوز گوش
استرس و وزوز گوش

رفتار اخلاق:

برخی افراد متوجه می شوند که تغییرات در رفتارشان می تواند به آنها کمک کند تا وزوز گوش خود را بهتر مدیریت کنند، برای مثال با تمرکز بیشتر بر روی فعالیت های جالب و کمتر روی وزوز گوش. همچنین تعدادی ایده وجود دارد که ممکن است سطح استرس عمومی شما را کاهش دهد، که ممکن است تأثیر مثبتی بر وزوز شما داشته باشد:

  • ورزش – متناسب با سطح تناسب اندام شما
  • وقت گذاشتن برای خودتان
  • گذراندن وقت برای انجام فعالیت های لذت بخش و معاشرت
  • در صورت امکان، حل مشکل یا تغییر چیزهایی در زندگی که باعث استرس شما می شود
  • صحبت با افراد حامی، چه دوستان و خانواده یا یک مشاور یا روانشناس

دیدگاه خود را بنویسید