مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

انواع مختلف سمعک از لحاظ شکل ظاهری

آیا سمعک ها انواع مختلفی دارند؟

انواع مدل های سمعک

پنج نمونه مختلف سمعک ها. سمعک پشت گوشی (BTE)، سمعک پشت گوشی کوچک Mini BTE، داخل گوشی (ITE)، داخل کانال گوشی ( ITC) و کاملا داخل کانال گوش (CIC).

 

مدل های مختلف سمعک

 

 

سمعک های پشت گوشی یا (Behind-the-ear (BTE ، شامل یک قاب سخت پلاستیکی می شوند که در پشت گوش قرار می گیرد و به قالب سیلیکونی که در گوش خارجی قرار دارد وصل می شود. بخش الکترونیکی درون قاب پشت گوش نگه داشته می شود. صداها از سمعک به درون قالب رفته و از آن جا وارد گوش می شوند. سمعک های BTE توسط همه ی افراد ، در تمامی سنین برای کم شنوایی های خفیف تا عمیق قابل استفاده هستند .

 

انواع مختلف سمعک از لحاظ شکل ظاهر

 

یک نوع جدید از سمعک های BTE انواع سمعک های open-fit ( سمعک هایی با تجویز باز ) هستند. این سمعک های کوچک کاملا در پشت گوش پنهان شده و تنها یک تیوب باریک از آن خارج شده و به کانال گوش وارد می شود، به این ترتیب امکان باز ماندن کانال را فراهم می کند. به همین دلیل، سمعک های open-fit می توانند برای افرادی که سابقه داشتن چرک و جرم گوش در گوششان دارند گزینه مناسبی باشد، چرا که این نوع از سمعک در برابر همچین ترکیبانی آسیب کم تری می بینند. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است سمعک های open-fit را به این دلیل ترجیح دهند که درک صدای خودشان طبیعی تر است و صدای خودشان در سرشان نمی پیچد .

انواع مختلف سمعک از لحاظ شکل ظاهر

 

در خصوص سمعک های داخل گوشی  (In-the-ear (ITE، باید گفت که این سمعک کاملا درون گوش خارجی قرار می گیرد و برای کم شنوایی های خفیف تا شدید مورد استفاده قرار می گیرد. قاب نگهدارنده اجزای الکترونیکی از پلاستیک سخت ساخته شده است. برخی از سمعک های ITE ممکن است برخی مشخصه های قابل نصب را نیز در بر بگیرند، مانند telecoil. این بخش در واقع یک مگنت کوچک است که به کاربران این امکان را می دهد تا به جای میکروفون، صدا ها را از طریق مدار سمعک دریافت کنند. این ابزار شنیدن مکالمات از طریق تلفن را آسان تر می کند. telecoil همچنین شنیدن صدا از طریق تجهیزات عمومی را که به عنوان سیستم های بخصوص پخش صدا نصب شده اند و سیستم های حلقه ای القایی نامیده می شوند را تسهیل می کند. این سیستم ها در بسیاری از کلیسا ها، مدارس، فرودگاه ها و سالن اجتماعات یافت می شوند. سمعک ITE معمولا توسط کودکان کم سن و سال استفاده نمی شود، چرا که با رشد گوش در اغلب موارد باید پوسته ی سمعک تعویض شود.

 

سمعک های داخل گوشی  (In-the-ear (ITE

 

سمعک هایی داخل کانال گوش، درون کانال گوش قرار گرفته و در دو نوع مختلف در دسترس هستند. سمعک داخل کانال گوش ( ITC) و سمعک های کاملا داخل کانال گوش (CIC) .

سمعک های داخل کانال گوش (ITC) طوری طراحی شده اند تا با سایز و ساختار کانال گوش افراد متناسب باشند. سمعک هایی که کاملا داخل کانال گوش ( CIC) هستند تقریبا درون کانال پنهان می شوند. هر دو نوع برای انواع کم شنوایی از خفیف تا متوسط گرفته و در مواردی تا انواع شدید کم شنوایی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

سمعک ITC

 

به دلیل اینکه این دسته از سمعک ها کوچک هستند، شاید جایگذاری و درآوردن آنها برای افراد سخت باشد. علاوه بر این، سمعک های داخل کانال گوش فضای در دسترس کمتری را برای باتری و دستگاه های اضافی مانند telecoil دارد. این دستگاه ها معمولا برای کودکان کم سن و سال و افرادی که کم شنوایی شدید و عمیق در آن ها تشخیص داده شده است توصیه نمی شود، چرا که این کاهش سایز آن ها قدرت و حجم آن ها را محدود می کند.

 

سمعک ITE

دیدگاه خود را بنویسید