مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

بیماری های مرتبط با وزوز گوش

 
وزوز گوش با طیف وسیعی از شرایط از جمله اختلالات دهلیزی و تعادلی، مشکلات شنوایی و مسائل مربوط به سلامت رفتاری همراه است. همچنین وضعیتی است که اغلب می تواند همزمان با سایر بیماری ها رخ دهد. در زیر لیستی از مشکلات سلامتی که اغلب با وزوز گوش همراه است و اغلب به عنوان بیماری های همراه توسط بیماران وزوز گوش گزارش می شود، آورده شده است.

در برخی موارد، بیماری همراه، خود علت اصلی وزوز گوش است. این موضوع مطمئناً در مورد کم شنوایی و بیماری منیر صادق است، که در آن وزوز گوش یکی از چندین علامت ناشی از این اختلال است. در برخی شرایط، وزوز گوش ممکن است وضعیت همراه را تشدید کند (مانند بیماری هایپراکوزیس).

اختلالات زیر معمولاً با وزوز گوش همراه هستند:

کاهش شنوایی

کاهش شنوایی کاتالیزور اولیه برای علائم وزوز گوش است. معمولاً بیماران هر دو اختلال ( کاهش شنوایی و وزوز) را به طور همزمان تجربه می کنند. یک پروژه تحقیقاتی بیان کرد که 56 درصد از بیماران مبتلا به وزوز گوش تا حدی کاهش شنوایی را گزارش کردند. با این حال، بسیاری از محققان و پزشکان بر این باورند که وزوز گوش ذهنی نمی تواند بدون از دست دادن شنوایی قبلی وجود داشته باشد.

بیماری منیر

بیماری منیر که گاهی هیدروپس اندولنفاتیک نامیده می شود، یک اختلال دهلیزی در گوش داخلی است که می تواند شنوایی و تعادل را تحت تاثیر قرار دهد. بیماران مبتلا به منیر اغلب حملات سرگیجه خفیف تا شدید همراه با وزوز گوش پراکنده را تجربه می کنند. تخمین زده می شود که تقریباً 0.02٪ از جمعیت ایالات متحده (615000 نفر) منیر دارند.

بیماری منیر

هایپراکوزیس

هایپراکوزیس حساسیت غیرطبیعی و شدید به نویز، از جمله صداهای معمولی محیطی است که با صدای نرمال ارائه می شود. بیمارانی که هایپراکوزیس را تجربه می کنند، هنگام قرار گرفتن در معرض صدا، درد فیزیکی را تجربه می کنند. تخمین ها برای شیوع هایپراکوزیس بین 7.7 تا 15 درصد از جمعیت است.

صدابیزاری (Misophonia)

میسوفونیا یک واکنش احساسی منفی غیر طبیعی به صداهای خاص است. بیماران مبتلا به میسوفونیا نسبت به صداهای انتخابی احساس خشم، انزجار یا ترس شدید می کنند. آنها اغلب ممکن است واکنش های مشابهی نسبت به محرک های بصری خاص داشته باشند. شیوع میسوفونیا در سطح جمعیت ناشناخته است، اما تخمین زده می شود که 4-5٪ از بیماران وزوز گوش نوعی از این وضعیت را تجربه می کنند.

صدا هراسی (Phonophobia)

فونوفوبیا یک واکنش هیجانی ترسناک است که مخصوص صداهای بلند است. شیوع فونوفوبیا، هم در جمعیت عمومی و هم در جمعیت وزوز گوش، ناشناخته است.

صدا هراسی (Phonophobia)

افسردگی و اضطراب

مسائل روانپزشکی می تواند هم عاملی در ایجاد وزوز شدید و هم از پیامدهای وزوز شدید باشد. علائم وزوز گوش اغلب باعث ایجاد احساس ناامیدی و اضطراب در بسیاری از بیماران می شود. برآوردهای کنونی حاکی از آن است که 48 تا 78 درصد از بیماران مبتلا به وزوز شدید، افسردگی، اضطراب یا برخی اختلالات رفتاری دیگر را نیز تجربه می کنند. در عین حال، شرایط رفتاری که از قبل وجود داشته اند ممکن است این احتمال را ایجاد کند که بیمار وزوز گوش را به عنوان یک وضعیت شدید تجربه کند. مطالعات نشان می دهند که افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر تقریباً 7 برابر بیشتر در معرض وزوز مزمن و شدید هستند.

سایر شرایط دهلیزی

سیستم دهلیزی که تعادل و جهت گیری فضایی را مدیریت می کند، ارتباط نزدیکی با سیستم شنوایی دارد که عملکردهای شنوایی را کنترل می کند. چندین ساختار در گوش داخلی نقش کلیدی در هر دو سیستم حسی دارند. به این ترتیب، آسیب به یک سیستم اغلب با یک وضعیت دهلیزی مرتبط منعکس می شود.

دیدگاه خود را بنویسید