مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

بیماری های همراه با سرگیجه ( اختلالات سیستم وستیبولار )

سیستم وستیبولار شامل قسمت هایی از گوش داخلی و مغز می باشد که پردازش اطلاعات حسی مرتبط با کنترل تعادل و حرکات چشم ها را به عهده دارد .اگر بیماری ،ضربه و یا جراحتی به این سیستم آسیب وارد کند نتیجه ی آن اختلالات سیستم وستیبولار می باشد .این اختلالات همچنین می تواند ناشی از یا تشدید شده به وسیله عوامل محیطی ،ژنتیکی یا دلایل ناشناخته باشد .

 
مهم ترین و شایع ترین اختلالات سیستم وستیبولار شامل موارد ذیل می باشد :

منییر

بیماری منییر نوعی اختلال در گوش داخلی است که سبب بروز سرگیجه های شدید، زنگ زدن در گوش (وزوز گوش)، کم شنوایی و احساس پری در گوش می شود. این بیماری معمولاً تنها در یک گوش اتفاق می افتد .

حملات سرگیجه ممکن است به صورت ناگهانی یا بعد از یک دوره کوتاه از وزوز گوش یا پری گوش اتفاق بیفتد. برخی از افراد یک حمله سرگیجه را در طول یک دوره طولانی تجربه خواهند کرد ، برخی دیگر ممکن است حملات متوالی را در طول چند روز تجربه کنند. برخی از افراد مبتلا به بیماری منییر دچار سرگیجه های بسیار شدیدی می شوند که موجب عد تعادل و افتادن فرد می شود. این مرحله از بیماری را اصطلاحاً ” حمله افتادن ” می نامند. بیشتر بخوانید . . .

 

سرگیجه همراه با میگرن

سرگیجه یکی از رایج ترین شکایت هایی است که در پزشکی مطرح می شود. بنابر آمارثبت شده ، 20 تا 30  درصد جمعیت به این عارضه دچار می شوند. میگرن نیز یکی دیگر از اختلال های رایج است. شیوع این عارضه در 6 تا 20 درصد از مردان و 17 تا 29 درصد از زنان جامعه دیده شده است. به این ترتیب 3 تا 4 درصد از افراد جامعه میگرن و سرگیجه را تجربه می کنند. اگرچه در حقیقت احتمال همزمانی این دو عارضه به مراتب بیشتر از آمار درج شده است. سرگیجه که احساس تکان خوردن را بدون اینکه فرد از جایش حرکت کند، در او ایجاد می کند، از جمله عارضه هایی است که در یک سوم از جمعیت افرادی که مبتلا به میگرن شده اند، مشاهده شده است. روی هم رفته سه چهارم بیمارانی که از میگرن رنج می برند، سرگیجه و عدم تعادل را تجربه کرده اند. بیشتر بخوانید . . .

 

نوریت و لابیرنتیت

نوریت وستیبولار و لابیرنتیتیت اختلالاتی هستند که از التهاب ناشی از عفونت گوش داخلی یا اعصابی که گوش داخلی را به مغز متصل مرتبط می سازند؛ منشا می گیرند. این التهابات انتقال اطلاعات حسی را از گوش به مغز مختل می کند. سرگیجه ،منگی و عدم تعادل یا مشکلات بینایی و شنوایی ممکن است در نتیجه این اختلال ایجاد شوند.

عفونت های گوش داخلی معمولا ویروسی هستند؛ در موارد نادری نیز علت باکتریایی وجود دارد ولی عفونت های گوش میانی اغلب با منشا باکتریایی در کودکان هستند و اطراف پرده ی گوش را درگیر می کنند. بیشتر بخوانید . . .

 

سرگیجه وضعیتی خوش خیم

سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم (BPPV) متداول ترین علت سرگیجه و حسی کاذب از چرخیدن است .

  • خوش خیم: زندگی و حیات فرد را تهدید نمی کند.
  • حمله ای: این حالت به صورت یک حمله ناگهانی بروز می کند.
  • وضعیتی: با موقعیت های خاصی از سر یا حرکات ناگهانی تحریک می شود.
  • سرگیجه: حس کاذبی از حرکت چرخشی.
  • بیشتر بخوانید . . .

 

سرگیجه ناشی از افزایش سن

یکی از مهمترین نگرانی ها در زمینه سلامتی افراد بالای ۶۰ سال زمین خوردن است که اغلب به مشکلات تعادل مربوط می شود. هر ساله میلیون ها بزرگسال زمین می خورند و از هر پنج نفر برای یک نفر آسیب جدی  به همراه دارد.از هر سه بزرگسال ۶۵ ساله یا بالاتر یک نفر زمین می خورد، اما فقط ۵۰ درصد به پزشک خود اطلاع می دهند. با هر دهه پس از ۶۵ سالگی، درصد سقوط افراد به ترتیب از ۴۰% به ۶۵%  و سپس به ۸۲% افزایش می یابد.

عواقب این افتادن ها می تواند پر اهمیت باشد. بین ۱۲ تا ۶۷ درصد از سالمندانی که دچار شکستگی لگن می شوند در عرض یک سال فوت می کنند. حتی اگر استخوانی در حین زمین خوردن شکسته نشود، زمین خوردن ها باعث درد و آسیب می شود و در عین حال تحرک و کیفیت زندگی در آینده را کاهش می دهند. بیشتر بخوانید . . .

 

سرگیجه گردنی

درد گردن معمولا با سرگیجه همراه است؛ اما شاید تشخیص اینکه سرگیجه به درد گردن مربوط می شود یا اتفاقی است؛ دشوار باشد. اثر حالت قرارگیری سر بر تعادل از اواسط ۱۸۰۰ میلادی شناخته شده است؛ اما یک سندرم بالینی با درد و/ یا جراحت گردن که به سرگیجه و عدم تعادل مرتبط باشد؛ تا سال های ۱۹۵۰ مورد بررسی قرار نگرفته بود. بیشتر بخوانید . . .

 

فیستول پری لنف

فیستول پری لنف یا PLF در اثر اتصال غیرطبیعی در یک یا هردو غشا (دریچه ی بیضی و دریچه ی گرد ) نازک و کوچکیکه حدفاصل بین بخش پر از هوا گوش میانی و بخش پر از مایع پری لنف گوش داخلی هستند ایجاد ‌شود. این مشکل که در اثر پارگی یا نقص ایجاد  می ‌شود به مایع پری لنف اجازه ورود به گوش میانی را می ‌دهد. بیشتر بخوانید . . .

 

شکاف مجرای نیم دایره ی فوقانی

علائم وستیبولار و شنوایی ممکن است از یک شکاف در استخوان پوشاننده مجرای نیم‌دایره فوقانی در گوش داخلی نشات بگیرد. سندرم بالینی شکاف مجرای نیم‌دایره فوقانی یا SSCD نخستین بار توسط Minor و همکارانش در سال 1998 توصیف شد.

مبتلایان به بیماری SSCD علائمی مانند سرگیجه و عدم‌ثبات (حالتی که در آن اشیا ثابت، در نگاه شخص دارای حرکت ظاهری هستند) را تجربه می‌کنند. این علائم در اثر صداهای بلند یا هرگونه فشار به گوش میانی یا داخل جمجمه (مانند سرفه و عطسه) برانگیخته می‌شوند. تظاهرات شنوایی این سندرم شامل اتوفونی (حالتی که شخص صدای خودش را منعکس شده می‌شود)، حساسیت بیش از حد به صداها و کاهش شنوایی انتقالی واضح در آزمون ادیومتری می باشد . برخی از مبتلایان ممکن است؛ تنها علائم اختصاصی وستیبولار را داشته ‌باشند و برخی دیگر هر دو علائم شنیداری و وستیبولار را تجربه کنند و دسته‌ای نیز فقط از مشکلات شنوایی شکایت داشته باشند. بیشتر بخوانید . . .

 

نقص عملکرد دو طرفه سیستم وستیبولار

کاهش (BVH) یا از بین رفتن کامل (BVL) عملکرد دو طرفه سیستم وستیبولار در حفظ تعادل فرد، مشکل ایجاد می‌کند. این موضوع باعث سخت شدن حفظ تعادل هنگام راه رفتن در تاریکی یا روی سطوح ناهموار و همچنین باعث کاهش توانایی دید بیمار در حین حرکات سر می‌شود. علاوه بر این، بیماران درگیر با کاهش یا از بین رفتن کامل عملکرد دوطرفه سیستم وستیبولار ، از شدید بودن احساس عدم تعادل و وجود احساسی عجیب و مزاحم هنگام حرکت سر، شکایت می‌کنند. ممکن است بیماران مبتلا به کاهش عملکرد دو طرفه سیستم وستیبولار به دلیل این مشکلات، فعالیت‌های خود را محدود کرده و از نظر اجتماعی منزوی شوند. بیشتر بخوانید . . .

 

آسیب مغزی و سرگیجه ناشی از ضربه مغزی

بعد از ضربه مغزی چه اتفاقی برای مغز و سیستم دهلیزی (سیستم تعادل گوش داخلی) می افتد؟ ضربه مغزی می تواند تحت چه شرایطی رخ می‌ دهد؟ این اتفاقات همگی باعث کاهش ناگهانی حرکت سرشده و بافت ظریف مغز را در داخل جمجمه جابجا می کند. به ندرت چنین برخوردهایی از جهت جلو/عقب سر یا کاملا رو به روی  سر رخ می دهد بلکه معمولاً یک نیروی دورانی وجود دارد، به شکلی که از سمت راست یا سمت چپ پیشانی ضربه وارد شود. اگر بدن در حالت ساکن رو به جلو باشد یا رو به جلو حرکت کند و نیرویی خارج از مرکز اتفاق بیفتد، مغز یک نیروی چرخشی خالص را متحمل می شود که باعث آسیب بیشتر به ساختارهای مغز و در نتیجه ضربه مغزی شدیدتر می شود. از دست دادن هوشیاری و حالت تهوع در زمان آسیب، نشانه‌هایی از وقوع این نیروهای دورانی است. بیشتر بخوانید . . .

 

مسمومیت عصب دهلیزی

مسمومیت عصب دهلیزی، مسمومیت سلول های خاصی به نام نورون ها در نواحی مغزی است که با دریافت و پردازش اطلاعات از گوش داخلی و سایر ارگان های حسی به کنترل تعادل کمک می کنند. مسمومیت دارویی عصب دهلیزی از مسمومیت دارویی سیستم دهلیزی محیطی متمایز است چرا که در  آن نورون های سیستم عصبی مرکزی تحت تاثیر قرار می گیرند. موادی مانند سرب یا جیوه که منجر به مسمومیت عصبی می شوند سموم عصبی (نوروتوکسیکانت ها) نامیده می شوند. داروهای صنعتی، معروف به کینولین ها ( quinolines ) نمونه های شناخته شده ای از سموم عصب دهلیزی هستند. بیشتر بخوانید . . .

 

سرگیجه ناشی از کم خونی

کم خونی یک اختلال خونی شایع است که بیش از 1.6 میلیارد نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد گلبول‌های قرمز سالمی که اکسیژن را در بدن حمل می‌کنند به سطح غیرطبیعی کاهش می‌یابد، یا سلول‌ها حاوی هموگلوبین کافی وجود نداشته باشد. کودکان، زنان مبتلا به منوراژی (خونریزی شدید قاعدگی) و زنان باردار ،کسانی هستند که بیشتر مستعد ابتلا به کم خونی هستند. افرادی که از بیماری های مزمن مانند زخم معده رنج می برند یا افرادی که اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند نیز ممکن است دچار کم خونی شوند. بیشتر بخوانید . . .

 

سرگیجه ناشی از افت فشار خون

یکی از علائمی که خیلی از افراد ممکن است در طول زندگی خود با آن مواجه شده باشند، تجربه کردن یک گیجی، سبکی سر و ضعف درهنگام بلند شدن و تغییر وضعیت از حالت نشسته و خوابیده به حالت ایستاده است. خصوصا اگر این تغییر وضعیت با سرعت زیاد انجام شود، میزان و شدت علائم هم بیشتر خواهد بود. بیشتر بخوانید . . .

دیدگاه خود را بنویسید