مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

تاثیر وزوز گوش

 
به عبارت کلی بیماران مبتلا به وزوز گوش هزینه های بسیاری  را از لحاظ اجتماعی ،شخصی و اقتصادی متحمل می شوند. استفاده از ابزارها و روش های درمانی اثبات شده به منظور درمان این عارضه و بهبود کیفیت زندگی بسیار حیاتی هستند.طبق اطلاعات بدست آمده وزوز گوش با ساختاری متنوع و در اشکال مختلفی در مبتلایان بروز می کند. در واقع این عارضه به صورت مزمن یا حاد، صدای تونال یا ضربان دار و دائم یا غیر دائم در بیماران رویت شده است. بنابراین میزان تاثیر این عارضه، تا حد زیادی به تجربه فرد مبتلا بستگی دارد. این در حالی است که در بین اکثر مردم، وزوز گوش به عنوان یک عامل با آزاردهندگی خفیف شناخته شده است. البته همچنان میلیون ها بیمار نیز با نوع حادی از این عارضه دست و پنجه نرم می کنند و کیفیت زندگیشان تا حد زیادی کاهش داشته است.

تاثیر وزوز گوش

تاثیر انسانی وزوز گوش :

باید بگوییم که وزوز گوش به عنوان یک عارضه ضعیف کننده(ناتوانی) در بیماران به حساب می آید.  این عارضه  در سلامت و رفاه اجتماعی بیماران تاثیرات منفی از خود نشان داده ، علاوه بر آن در اشتغال و معاشرت بیماران اختلالات فراوانی ایجاد کرده است.

افراد مبتلا به این عارضه معمولا موارد زیر را تجربه خواهند کرد:

  • پریشانی
  • افسردگی
  • اضطراب
  • نوسانات مکرر در خلق و خو
  • تاثیر پذیری شدید توام با احساس ناامیدی
  • عدم تمرکز کافی
  • احساس درد مخصوصا زمانی که وزوز گوش با بیش شنوایی همراه است.

البته باید بگوییم که تاثیر این عارضه در انسان ها فراتر از شخص بیمار است. به عبارت ساده خانواده، دوستان و همکاران نیز تحت تاثیر تلاش برای حمایت از فرد مبتلا به وزوز گوش قرار می گیرند. همچنین بیماران به علت حساسیت به صدا و زنگ گوش حتی در برقراری ارتباط عادی با دیگران (همسر، فرزندان و دوستان نزدیک) با مشکلات متعددی روبه رو هستند. بنابراین افراد حامی غالبا با احساساتی توام با سردگمی، گیجی و سرخوردگی دائمی در تضاد برای کمک رسانی و درک افراد مبتلا به وزوز گوش هستند.

تاثیر وزوز گوش

تاثیرات اقتصادی در وزوز گوش:

نکته قابل توجه در درمان این بیماری پیامدهایی مالی آن است. باید بگوییم که خسارت های شخصی به بیمار یعنی کاهش درآمد و بهره وری بیمار، هزینه های سلامتی و درآمد از دست رفته در حدود 30 هزار دلار سالیانه در آمریکا برآورد شده است. علاوه برآن هزینه تحمیل شده به کل جامعه نیز، سالانه بالغ بر 26 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

اداره بهداشت و سلامت ایالت متحده آمریکا برخی از دقیق ترین برآورد هزینه های پولی را در درمان این عارضه ارائه داده اند.گفته شده است در سال 2012، مرکز AVA تقریبا 972 هزار دلار هزینه را برای درمان ناتوانی در مبتلایان به وزوز گوش اختصاص داده است. البته هزینه کل سالانه به منظور پرداخت های هزینه درمان ناتوانی ها نزدیک به 5/1 میلیارد دلار برآورد شده است. لازم به ذکر است که ارائه خدمات مربوط به مراقبت های بهداشتی در این عارضه هزینه بسیار بالاتری داشته است.از این رو شناخت و ارزیابی این عارضه در مراحل اولیه و انتخاب توانبخشی مناسب به جهت کاهش درد و رنج بیمار از اهمیت بسزایی برخوردار است .

تاثیر وزوز گوش

دیدگاه خود را بنویسید