مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

5 راه برای جلوگیری از کاهش شنوایی در زمان استفاده از هدفون ها

 

هدفون و هندزفری به شکل های گوناگون ممکن است باعث آسیب های شنوایی در افراد شوند. این در حالی است که توانایی کنترل ایجاد کم شنوایی را خواهید داشت.

همانطور که می دانید در صورتی که از هدفون با صدای بلند برای شنیدن انواع موسیقی استفاده کنید، در آینده آسیب هایی به گوش شما وارد خواهد آمد. اما چه صدایی برای شنیدن موسیقی مناسب خواهد بود، پیش از آنکه به گوش شما بر اثر بلند بودن صدای هدفون آسیب وارد شود؟

در کنار هدفون خوب و مناسب، به کارگیری لیست پخش لذت بخش این قابلیت را خواهد داشت که حس بی نظیری را هنگام شنیدن موسیقی به شما انتقال دهد. مهم ترین دلیل استفاده از هدفون، صدای آن به شمار می رود. اما در صورت استفاده نامناسب، صدای هدفون عاملی خواهد بود که شما را در آینده از شنیدن هر گونه موسیقی محروم کند. یکی از مشاغلی که سبب کاهش سطح شنوایی ناشی از نویز (Noise-Induced Hearing Loss) در افراد می شود، ساخت و سازها و کارهای نظامی به حساب می آید. زیرا سرو صدای بی شماری در این نوع مشاغل ایجاد می شود که آسیب های جبران ناپذیری را به سیستم شنوایی انسان وارد خواهد آورد. هم اکنون تعداد بیش تری از نوجوانان و جوانان علائم کاهش شنوایی ناشی از نویز را نشان می دهند و طبق آمار رسمی در کشور آمریکا به طور تقریبی از میان هر 4 بزرگسال، 1 نفر با  کم شنوایی ناش دست و پنجه نرم می کند.

بسیاری از افراد به دلیل قرارگیری در معرض صداهای بلند و آسیب رسان ،درجاتی ازکاهش شنوایی را تجربه کرده اند. در سال های اخیر متخصصان علاوه بر مشاغل پر سرو صدا ، کنسرت ها، رویدادهای ورزشی و … از مشکل حادتری در زمینه آسیب رساندن به سیستم شنوایی واهمه دارند و آن مشکل استفاده از هدفون ها هستند . در صورتی که به شنیدن موسیقی با هدفون خود علاقه مند هستید، می بایست ملاحظاتی را در نظر بگیرید.

بدین منظور بهتر است چند مورد ساده را هنگام گوش دادن با هدفون مد نظر قرار دهید که خطر آسیب رساندن به گوش را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

 

5 راه برای جلوگیری از کاهش شنوایی در زمان استفاده از هدفون ها

 

1) میزان صدا را کم کنید

شاید باور نکردنی باشد، اما تنها با کاهش صدای هدفون خود قادر خواهید بود از بروز ” کاهش شنوایی ناشی از نویز (NIHL) “به سادگی جلوگیری کنید. همچنین برای آنکه راه های پیشگیرانه دیگر را در پیش بگیرید، باید نسبت به تنظیم صدای دیگر وسایل نظیر تلویزیون نیز دقت کافی داشته باشید.

در صورتی که امکان کم کردن صدای هدفون برای شما نیست ( هدفون دکمه ی تغییر صدای مجزا ندارد )، بهتر است از طریق تلفن همراه خود این کار را انجام دهید.

2) از هدفون های حذف کننده نویز استفاده کنید

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به دلیل کار در فضاهای شلوغ مجبور به افزایش بیش از حد صدای هدفون خود هستید، راه حل مناسبی برای جلوگیری از آسیب های ناخواسته وجود دارد. شما به کمک هدفون های مجهز به سیستم های حذف نویز، به راحتی از ورود هر گونه نویز و صدای اضافه ایی هنگام شنیدن موسیقی جلوگیری خواهید کرد. همچنین استفاده از هدفون هایی که نویزها را غیرفعال می کنند نیز کمک کننده خوبی در این باره خواهد بود. این سبک از هدفون ها قابلیت تنظیم برقراری نویز را برای شما فراهم می کنند. به عنوان مثال در برخی از هدفون ها فوم های بسیار متراکم به کار رفته است که سبب کاهش چشمگیر نویزهای فضای اطراف شما خواهد شد. بعضی از هدفون های برای فعال کردن نویز در مواقع ضروری و موردنیاز افراد به سیستم های کنترل مجهز شده اند که به طور مداوم صداهای موجود در اطراف شما را مورد بررسی قرار خواهند داد. این هدفون ها در مواقعی که قصد انجام کارهای با تمرکز بالا را دارید، امواجی را ارسال می کنند که تمامی صداها و پارازیت ها را از گوش شما دور خواهند کرد.

3) از هدفون به جای هندزفری استفاده کنید

در مواقع بسیاری از کلمه هندزفری به جای هدفون استفاده می شود؛ در حالی که این دو هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند. هندزفری ها، گوشی های کوچکی هستند که به طور معمول از مواد سیلیکونی یا پلاستیک های سخت ساخته می شوند و به راحتی در گوش شما قرار می گیرند. اما هدفون به دستگاهی گفته می شود که روی گوش های شما جای داده می شوند و معمولا کل گوش شما را می پوشانند.

4) فاصله زمانی را بین گوش دادن به موسیقی ایجاد کنید

در صورتی که موارد مذکور برای شما موثر نبودند، بهترین راه ایجاد وقفه حین استفاده از هدفون خواهد بود. این عمل در طولانی مدت باعث می شود که از بروز آسیب هایی به سیستم شنوایی شما نظیر کم شنوایی ناشی از نویزجلوگیری به عمل آید. هر چه بیشتر موسیقی با صدای بلند را از طریق هدفون گوش دهید، باید منتظر خطرات بیشتری برای سیستم شنوایی خود باشید. به همین دلیل بهتر است پس از 30 دقیقه گوش کردن به موسیقی، حدود 5 دقیقه و به ازای 60 دقیقه شنیدن موزیک مورد علاقه خود، 10 دقیقه گوش های خود را استراحت دهید. در صورتی که قصد دارید از قانون ایجاد شده در این باره استفاده کنید، هر 60 دقیقه گوش کردن به موسیقی را باید با 60 درصد از ولوم آن موزیک انجام دهید و پس از آن استراحت کنید.

5) با صدای مجاز به موسیقی گوش کنید

برخی از هدفون ها قابلیت تنظیم حداکثر میزان صدا را دارند. به عنوان مثال در آیفون این کار را از طریق ورود به قسمت تنظیمات و بخش موسیقی انجام می دهید. در صورتی که همراه هدفون خریداری شده، کتابچه ای را یافتید به کمک آن قادر خواهید بود تنظیمات موردنیاز خود را روی هدفون پیاده کنید.

آیا هنوز از پیشگیری های بیان شده درباره کم شنوایی مطمئن نیستید؟ بر اساس اطلاعاتی که سازمان جهانی بهداشت به طور سالانه منتشر می کند، بهترین و موثرترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های سیستم شنوایی، منع به کارگیری صداهای بلند هنگام شنیدن آهنگ های موردعلاقه خود برای مدت زمان طولانی یا کوتاه خواهد بود.

تمامی مطالبی که در این مقاله بیان می شود، بر اساس اصول آموزشی و با هدف انتقال اطلاعات لازم در زمینه عوارض استفاده از هدفون ها برای شما نگاشته شده است. بنابراین به کارگیری این مطالب برای درمان بیماری های سیستم شنوایی یا کاربردهای پزشکی و بهداشتی کارآمد نخواهد بود. در صورتی که در حوزه بیماری های سیستم شنوایی یا وضعیت پزشکی خود با سوالاتی مواجه شدید، بهتر است با پزشک متخصص یا افرادی که از اطلاعات لازم در این زمینه برخوردار هستند، مشورت های لازم را انجام دهید.

 

Source: cnet.com

دیدگاه خود را بنویسید