مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

درمان های دارویی وزوز گوش

 
در حال حاضر هیچ دارویی به طور خاص برای درمان وزوز گوش که مورد تایید FDA ( وزارت غذا و داروی امریکا ) باشد، وجود ندارد. با این وجود داروهایی برای رفع استرس، اضطراب و افسردگی ناشی از این عارضه وجود دارند. (البته گاهی اوقات باعث تشدید وزوز گوش نیز می شوند.)

درمان وزوز گوش

آیا به دنبال درمان داروئی وزوز گوش هستید؟

در حال حاضر هیچ دارویی که مورد تایید FDAباشد و به طور خاص وزوز گوش را درمان کند وجود ندارد. همچنین تا کنون دارویی به منظور رفع اختلالات عصبی و برخی علائم ناشی از این عارضه کشف نشده است.
بیماران باید برای ارائه راهنمایی در مورد داروهایی که مناسب موقعیت آنهاست ، با ارائه دهندگان خدمات درمانی خود مشورت کنند. لازم به ذکر است که همه داروها برای بیماران کارآمد و تاثیرگذار نخواهد بود.

داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب

داروهایی که بیشتر برای کنترل وزوز گوش استفاده می شوند، داروهای روان گردان هستند که پیامدهای رفتاری مربوط به این بیماری را درمان می کنند. البته این داروها میزان استرس، اضطراب و افسردگی ناشی از وزوز گوش و آسیب های روانی را به حداقل می رسانند. همچنین داروهای روان گردان با تقلیل عوارض ناشی از وزوز گوش، در برخی بیماران خود وزوز گوش را نیز کاهش می دهد.

داروهای ضدافسردگی رایج برای وزوز گوش :

  • Clomipramine (Anafranil)
  • Desipramine (Norpramin)
  • Imipramine (Tofranil)
  • Nortriptyline (Pamelor)
  • Protriptyline (Vivactil)

داروهای ضداضطراب که معمولا مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • Alprazolam (Xanax)
  • Clonazepam (Klonopin)
  • Diazpam (Valium)
  • Lorazepam (Ativan)

داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب برای وزوز گوش

داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب در برخی بیماران به کاهش آسیب های روانی و عاطفی که در نتیجه وزوز گوش ممکن است بوجود آیند، کمک می کنند. اما احتمالا به طور کامل این عارضه را تحت تاثیر قرار نمی دهند.

طی تحقیقات به عمل آمده این داروها تاثیرات بسیار ناچیزی بر روی وزوز در بیماران فاقد اضطراب، افسردگی یا وسواس های فکری نشان داده اند. با این حال داروهای روان گردان برای بیمارانی که دارای مشکلات رفتاری قابل توجهی هستند در تسکین مفید واقع می شوند.

داروها و مکمل های بدون نسخه:

داروهای بدون نسخه برای وزوز گوش

در حقیقت تعداد بسیار محدودی از داروهای بدون نسخه(قرص ها، پودرها، گیاهان، قطره ها و غیره) به شیوه ای نامعلوم به عنوان “داروهای وزوز گوش” یا حتی “درمان های معجزه آسا” به بازار عرضه می شوند.
البته هیچ شواهدی مبتنی بر تاثیر این محصولات یا داروهای موجود بر این عارضه وجود ندارد. اگرچه احتمالا تعابیر متفاوتی در این زمینه وجود دارد، اما هر نوع بهبودی در بیماری تاثیری کوتاه مدت از داروهای بدون نسخه را به همراه خواهد داشت. بنابراین باید مراقب اینگونه محصولات بود، زیرا مطابق گفته سازمان FDA، هیچ ایمنی و اثر علمی برای استفاده از این داروها در دست نیست.

ترویج دارو :

در واقع ساخت دارویی برای تسکین یا حذف وزوز گوش، یکی از مهمترین زمینه های تحقیق به شمار می رود که شرکت های دارویی سرمایه گذاری های اعظمی روی آن ها انجام داده اند. اگرچه این امر نوید بخش پیشرفت داروهای جدید در آینده است ،اما تخمین ساخت داروهای کاملا موثر و کارآمد برای وزوز گوش بیماران در بازار، غیر ممکن است.

ملاحظات

  • تاثیرات جانبی: بیشتر داروهای تجویز شده دارای برخی عوارض جانبی نامطلوب هستند. بنابراین بیماران باید برای مصرف اینگونه داروها با پزشک خود مشورت کنند، زیرا تنها از این طریق متوجه می شوند که مزیت بلقوه داروها بیش تر از عوارض جانبی آن است یا نه؟
  • تداخلات دارویی: برخی از داروها ممکن است با نسخه هایی که بیمار برای بیماریهای دیگر مصرف می کند ، تداخل داشته باشد. بیماران باید با پزشک خود مشورت کنند تا بهترین دارو را برای وضعیت پزشکی منحصر به فرد خود پیدا کنند.
  • کاهش میزان انعطاف پذیری اعصاب: برخی از داروهای روان گردان توانایی مغز را در انطباق و تغییرات کاهش می دهد. بنابراین به تدریج فرد مبتلا به صدای گوش خود عادت می کند.(نادیده گرفتن)
  • نظارت پزشکی: داروهای روان گردان داروهای بسیار قوی هستند و تنها باید با نظارت منظم یک متخصص مصرف شوند.

بیماران نباید بدون مشورت اولیه با ارائه دهنده خدمات درمانی خود ، مقدار یا برنامه دوز خود را شروع ، متوقف یا اصلاح کنند.

دیدگاه خود را بنویسید