مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

دیابت و کم شنوایی

 
اگر دیابت دارید، احتمالاً می دانید که عوارض آن می تواند شامل مشکلات کلیوی و قلبی باشد. اما آیا می دانستید که می تواند بر شنوایی و حس تعادل شما نیز تأثیر بگذارد؟

چگونه دیابت می تواند باعث کاهش شنوایی شود؟

سطوح بالای گلوکز خون ناشی از دیابت درمان نشده می‌تواند رگ‌های خونی گوش و همچنین سلول‌های عصبی گوش داخلی را که به «سلول‌های مویی» معروف هستند، ضعیف کند. مانند سایر قسمت های بدن، این سلول های مویی به گردش خون خوب متکی هستند. هنگامی که آنها آسیب ببینند یا بمیرند، شنوایی برای همیشه تحت تأثیر قرار می گیرد.

چگونه دیابت می تواند باعث کاهش شنوایی شود؟

دیابت و کم شنوایی – هر دو شایع، هر دو قابل درمان

افراد مبتلا به دیابت بیش از دو برابر بیشتر از افراد بدون این بیماری دچار کم شنوایی خفبف تا متوسط در فرکانس بالا هستند.

این یافته توسط یک متاآنالیز در مجله بالینی غدد درون ریز و متابولیسم تایید شد. محققان نتایج 13 مطالعه شامل بیش از 20000 شرکت کننده را تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که افراد دیابتی بدون در نظر گرفتن سنشان

بیشتر از افراد بدون این بیماری دچار کم شنوایی می شوند. دیابت اغلب بر چشم ها نیز تأثیر می گذارد، اما افراد در مقایسه با کاهش شنوایی بسیار سریع تر درمان می شوند.

دیابت به عروق خونی کوچک در گوش داخلی و سیستم دهلیزی آسیب می رساند، که بخشی از گوش داخلی است که به تعادل کمک می کند. مشکلات تعادلی نیز ممکن است رخ دهد

دیابت و وزوز گوش

اگرچه به اندازه ارتباط بین دیابت و کاهش شنوایی مطالعه نشده است، اما به نظر می رسد وزوز گوش (زنگ در گوش) در میان افراد مبتلا به دیابت شایع تر است. در برخی موارد، این ممکن است ناشی از کم شنوایی ناشناخته باشد، زیرا کم شنوایی اغلب باعث وزوز گوش می شود، اما افراد دیابتی حتی زمانی که کم شنوایی ندارند نیز بیشتر احتمال دارد به وزوز گوش مبتلا شوند.

داروهای دیابت نیز ممکن است نقش داشته باشند، زیرا بسیاری از داروها باعث کاهش شنوایی یا وزوز گوش می شوند.

دیابت و وزوز گوشز

دیابت و عفونت گوش/خارش

در حالی که بسیاری از چیزها می توانند باعث خارش گوش شوند، برخی از بیماری ها، از جمله دیابت و بیماری کبد نیز می توانند نقش داشته باشند. دیابت باعث می شود جرم گوش کمتر اسیدی شود و افراد مبتلا به دیابت بیشتر مستعد عفونت گوش خارجی (که شامل مجرای گوش می شود) می شوند. پوست گوش آنها نیز بیشتر در معرض آسیب است.

چگونه از شنوایی خود محافظت کنید

  • سالانه شنوایی خود را آزمایش کنید.
  • ورزش را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. حتی مقدار متوسط آن باعث بهبود گردش خون و جریان خون می شود. با پزشک خود در مورد اینکه چه نوع ورزشی برای شما بهتر است صحبت کنید.
  • وزن مناسب را حفظ کنید. وزن اضافی باعث می شود قلب شما برای پمپاژ موثر خون به تمام قسمت های بدن، از جمله گوش، دشوارتر شود.
  • با کم کردن صدای دستگاه های الکترونیکی شخصی، تلویزیون و رادیو ماشین از کاهش شنوایی جلوگیری کنید.
  • اگر سرگرم سرگرمی های پر سر و صدا هستید، با هدفون یا گوش گیرهای یکبار مصرف از گوش های خود در برابر صدای زیاد محافظت کنید.

دیدگاه خود را بنویسید