مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

رابطه میان اسباب بازی ها و ایجاد کم شنوایی در کودکان

 

در سال 1995 سازمان بهداشت جهانی تخمین زده که حدود 120 میلیون نفر در کل دنیا از مشکلات شنوایی رنج می برند. بسیاری از دلایل این آسیب های شنوایی شناخته شده است اما کم شنوایی ناشی از نویز و سروصدا نادید گرفته شده است.

تحقیقات نشان داده است  که به دلیل ساختار متفاوت و بخصوص مجرای شنوایی خارجی در کودکان در آنها تقویت بیشتری برای اصوات فرکانس بالا صورت می گیرد که می تواند برای شنوایی آنها مضر باشد.کم شنوایی ناشی از نویز و اصوات بلند تولید شده توسط اسباب بازی ها در دنیای امروز در حال شیوع است. بسیاری از اسباب بازی ها ،تفنگ ها ،ماشین ها و … می توانند اصواتی در محدوده ی 78-108 دسی بل تولید کنند که وقتی به گوش کودک برسند می توانند سطح شدتی بالغ بر 122 دسی بل صدا تولید کنند و براحتی باعث آسیب شنوایی در کودک شوند.نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از کودکان زیر 6 سال حتی در صورت وجود آسیب شنوایی هم قادر به بیان آن نیستند و همین امر موجب می شود که تشخیص و مداخله در این کودکان به تعویق بیافتد.

استفاده از جغجغه ها ممنوع است.

رابطه میان اسباب بازی ها و ایجاد کم شنوایی در کودکان

در بررسی های ادیومتریک انجام شده دیده شده که کودکانی که به مدت طولانی در معرض سروصدای بلند ناشی از اسباب بازی ها قرار گرفته اند دچار یک افت در فرکانس های بالا خصوصا 4 کیلوهرتز شده اند اما بیان شده است تستی که حساسیت بیشتری برای مانیتور کردن این نوع کم شنوایی دارد تست OAE  است.

نکته ای که بسیار مهم است استفاده درست و ایمن از اسباب بازی هاست. بنابراین مطمئن شوید که اسباب بازی های در دسترس کودک صدای بلند و آزاردهنده تولید نکنند و همچنین اینگونه اسباب بازی های صدادار را در فاصله کم و نزدیک گوش کودک به صدا در نیاورید.

هرچه سن کودک بالاتر می رود و وارد دوره نوجوانی می شود اینگونه اسباب بازی ها جای خود را به هدفون ها و هندزفری ها می دهند که آنها هم می توانند در طولانی مدت اگر درست و ایمن استفاده نشوند آسیب زا باشند.

دیدگاه خود را بنویسید