مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

راه های پیشگیری از کم شنوایی

در حالیکه همه انواع کم شنوایی قابل پیشگیری نیستند، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش ابتلا به کم شنوایی مرتبط با سن و یا کم شنوایی ناشی از نویز انجام دهید.

  1. فشار خون بالا و بیماری های قلبی می تواند به مکانیسم های شکننده داخل گوش که به شنیدن کمک می کنند آسیب بزند. اگر کلسترول یا فشار خون بالا دارید دستورات درمانی پزشک خود را دنبال کنید تا آن را کنترل کنید.
  2. دود سیگار، چه مستقیم چه غیر مستقیم یا حتی در رحم، می تواند تاثیر زیادی روی سلامت شنوایی افراد داشته باشد. مصرف زیاد الکل هم می تواند محیط سمی در گوش ایجاد کند.
  3. افراد مبتلا به دیابت دو برابر بیشتر در معرض کاهش شنوایی هستند. پس قند خونتان را تحت کنترل داشته باشید.
  4. ورزش جریان خون را بهبود می بخشد و به بدن و سلامت گوش شما بسیار کمک می کند. فقط مراقب موسیقی بلند و وزنه برداری نادرست در باشگاه باشید و از آنجایی که سطوح بالای استرس مزمن برای شنوایی شما اصلا خوب نیست، هر کاری می توانید برای حفظ آن انجام دهید.
  5. چندین ویتامین به خصوص B12 و مواد معدنی مثل پتاسیم و منیزیم برای شنوایی خوب حیاتی هستند. کم خونی فقر آهن با از دست دادن شنوایی مرتبط است، بنابراین سعی کنید از یک رژیم غذایی غنی از آهن استفاده کنید.
  6. داروهای مختلفی به عنوان داروهای اتوتوکسیک یا سمی برای گوش شناخته شده اند که شامل آسپرین، برخی از داروهای شیمی درمانی و آنتی بیوتیک های وریدی هستند. ممکن است بتوانید از داروهای جایگزین استفاده کنید تا خطر ابتلا به کم شنوایی را کاهش دهید.
راه های پیشگیری از کم شنوایی
راه های پیشگیری از کم شنوایی

با وجود رعایت تمام این موارد اگر در محیط های پر سر و صدا از شنوایی خود محافظت نکنید، باز هم در خطر آسیب شنوایی هستید. صرف نظر از سن یا وضعیت شنواییتان همیشه هنگام قرار گرفتن در معرض صداهای بلند از شنوایی خود محافظت کنید.

انفجارها مانند شلیک گلوله یا آتش بازی می توانند باعث کاهش شنوایی فوری شوند. صداهای انفجاری کمتر مانند موتورهای هواپیما، کنسرت های موسیقی یا حتی دریل های دندانپزشکی با صدای بلند هم می توانند باعث آسیب شنوایی شوند، فقط آهسته تر.

یکی از منابع رایج آسیب شنوایی که ممکن است به آن توجه نکنید، هدفون است، به خصوص اگر با صدای بلند به آهنگ گوش کنید!

هر وقت در معرض صداهای بلند قرار گرفتید از محافظ های شنوایی مثل گوش گیر یا قالب های ضد صوت استفاده کنید. این کار نه تنها خطر کم شنوایی را کاهش می هد، بلکه ممکن است از وزوز گوش هم جلوگیری کند.

در کل هر صدایی که بیشتر از 85 dB باشد می تواند باعث کاهش شنوایی شود. بعضی از گوشی های هوشمند برنامه هایی دارند که می توانید به کمک آنها میزان صدای محیط را اندازه گیری کنید.

راه های پیشگیری از کم شنوایی
راه های پیشگیری از کم شنوایی

در سر و صدای زیاد:

  1. برای شنیده شدن باید بلند صحبت کنید.
  2. نمی توانید صدای کسی که در فاصله بیشتر از 3 متری است را بشنوید.
  3. گفتار اطراف شما بعد از خروج از آن محیط خفه به نظر می رسد و یا در گوشتان احساس وزوز یا صدای زنگ می کنید.

در نهایت برای اطمینان از سلامت شنواییتان سالانه تست های شنوایی را انجام دهید و اگر مبتلا به کم شنوایی شدید با استفاده از سمعک از بدتر شدن آن جلوگیری کنید.

دیدگاه خود را بنویسید