مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

زنجیره حمایت خانواده

همراهان نیز نیاز به کمک دارند !

دوستان و اعضای خانواده که از بیماران با نقص سیستم وستیبولار مراقبت می کنند ، همراهی و همیاری ویژه ایی را ارائه می دهند. این افراد بدون داشتن تجربه قبلی، به منظور کاهش اثرات بیماری فرد مورد علاقه خود ، به منظوربیش تر دانستن در مورد اختلالات سیستم وستیبولار به چالش کشیده می شوند . به همین دلیل راهکارهایی را برای افراد همراه  در ذیل ارائه می نماییم تا به کمک آ نها بیاییم و از تلاشهای آنها حمایت کنیم .

 

اطلاعات کلی برای اعضای خانواده

علائم بیماری ممکن است خفیف، متوسط یا شدید باشند و در زمان های مختلف متغیر باشند. این علائم شامل احساس چرخش، عدم تعادل، سرگیجه، حالت تهوع، ورم بدن و غیره هستند. این علائم با حسی که هنگام پیاده شدن از چرخ و فلک دارید، متفاوت است. برخی از مردم احساس می کنند که این یک حس درونی است؛ در حالی که دیگران احساس می کنند، محیط اطراف آن ها در حال حرکت است. بیشتر بخوانید . . .

 

نحوه مراقبت از مراقب فرد درگير با سرگيجه

دوستان و اعضای خانواده که از بیماران وستیبولار در خانه، مراقبت می‌کنند، خود نیز به مراقبت احتیاج دارند.

سلامت یکی از عزیزان شما به صورت عینی و حقیقی در خطر است و عامل قوت قلب و حیات او، شما هستید. این موضوع سبب ایجاد فشار و مسئولیت زیادی بر دوش شما است. آیا می‌دانید که چگونه باید دوام بیاورید، چطور قوی بمانید و چطور از پس این مسئولیت بربیایید؟

مراقب، کسی است که از دوستی یا یکی از اعضای خانواده که درگیر بیماری مزمن است و به مراقبت احتیاج دارد؛ نگهداری می‌کند. مهم نیست که بیمار درگیر نقص سیستم وستیبولار یا بیماری دیگری باشد؛ منابع حمایتی بسیاری برای بیماران در دوره تجربه بیماری وجود دارد. در بیشتر مواقع، علی رغم نقش حیاتی فرد مراقب در روند بهبود بیمار، او به کلی نادیده گرفته می‌شود. بیشتر بخوانید . . .

 

بایدها و نبایدها

هنگامی که دوست یا شخص عزیزی رنج می کشد؛ این طبیعی است که بخواهید پشتیبان و دلگرم کننده باشید. تعدادی باید و نباید وجود دارد که افراد مبتلا به اختلال وستیبولار و عدم تعادل، آرزو می کنند که اعضای خانواده و دوستان آن ها بدانند. بیشتر بخوانید . . .

 

کنترل نگرانی

تمامی افراد، از گذشته تا اکنون نگرانی را تجربه کرده‌اند. نگرانی بخشی طبیعی از زندگی هر شخص است. به‌خصوص، برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و کسانی که دوستشان دارند.

اگر یکی از عزیزانتان از بیماری‌های سیستم وستیبولار رنج می برد، ممکن است دربرابر علائم غیر قابل کنترل‌ بیماری‌ اش دچار اضطراب شود. توصیه‌های بهداشت روانی برای مواجهه با استرس روزانه‌ایی که بیماران با نقص سیستم وستیبولار و عزیزانشان به واسطه زندگی کردن با آن ها دارند، کمک‌کننده است.

بااین‌وجود، گاهی اوقات رفتارهای مضطربانه بیمار بسیار شدید می‌شوند. همچنین اعضای خانواده که از این بیماران مراقبت می‌کنند هم ممکن است در معرض اختلالات نگرانی و استرس قرار بگیرند. به‌خصوص اگر بیمار به‌صورت‌مداوم نشانه‌هایی از پریشانی از خود نشان دهد. در اینجاست که این سوال ایجاد می‌شود، آیا رفتاری که شاهد آن هستیم طبیعی است یا باید نگران آن باشیم؟ چه زمانی این مسئله نشانه‌ای از مشکل در سلامت روانی شخص است؟ بیشتر بخوانید . . .

 

کنترل افسردگی

زمانی که یکی از عزیزان از ناراحتی خاصی همچون اختلالات وستیبولار رنج می‌برد همسر ، والدین یا فرزندان مراقب او خواهند بود. فرد مراقب به شخصی که دچار مشکل شده‌ا ست کمک می‌کند و او را حمایت می کند. در بعضی درجات بیماری ممکن است نقش حمایتی بیش تری داشته‌ باشیم و پس از آن جهت انجام نقش مهم ‌تری در سلامت و رفاه بیمار فراخوانده شویم. احتمال ایجاد دل‌زدگی خطری است که مراقبان را تحدید می‌ کند به این دلیل که علایق، زمان و انرژی آن ‌ها فدای مراقبت از دیگران می ‌شود. حتی اگر عزیزان کاملا ناتوان نباشند ترکیبی از نگرانی و بلاتکلیفی خسته‌ کننده است و مراقبان ممکن است احساس کنند زندگی سخت ‌تر از آن است که آن‌ ها انتظارش را دارند و علائم افسردگی آشکار می ‌شود. بیشتر بخوانید . . .

 

 

دیدگاه خود را بنویسید