مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

سرگیجه در بارداری

 

سرگیجه یا احساس ضعف ، غش کردن ، احساس سنگینی یا سبکی در سر یک علامت تقریبا طبیعی در دوران بارداری است که ممکن است در طول این دوره آن را تجربه کنید که معمولا پس از تولد کودک فروکش می کند.

علت سرگیجه در بارداری چیست؟

علت اصلی سرگیجه در بارداری به دلیل افزایش هورمون هایی است که باعث شل شدن و گشاد شدن رگ های خونی می شود. این فرآیند به افزایش جریان خون به کودک کمک می کند، اما بازگشت خون در رگ ها ی فرد را کند می کند. این باعث می شود فشار خون کمتر از حد معمول باشد که می تواند جریان خون به مغز را کاهش دهد و به طور موقت باعث سرگیجه  یا دقیق تر گیجی شود.

سرگیجه همچنین می تواند ناشی از سطوح پایین قند خون باشد که ممکن است در اثر تغییرات متابولیسمی در این دوران ایجاد شود. زنانی که کم خون هستند یا دارای رگ های واریسی هستند ممکن است بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به  این نوع سرگیجه باشند.

همچنین رحم در حال رشد فرد باردار به رگ های خونی فشار می آورد به خصوص زمانی که به پشت دراز کشیده اید که ممکن است یکی دیگر از علل سرگیجه در این دوران باشد .  اگر در سه ماهه دوم و سوم بارداری،  به پشت دراز بکشید، ممکن است سرگیجه ایجاد شود چون وزن کودک روی ورید اجوف شما (ورید بزرگی که خون را از پایین تنه به قلب می‌برد) فشار می آورد. مورد دیگر اینکه بدن فرد باردار در این زمان  گرمای زیادی تولید می کند، به این معنی که گذراندن زمان زیاد در یک اتاق گرم یا گرفته یا  حتی کم آبی می تواند علائم سرگیجه را تشدید کند.

علت سرگیجه در بارداری

چگونه می توانم از سرگیجه در دوران بارداری جلوگیری کنم؟

چند نکته وجود دارد که می توانید برای کاهش دفعات سرگیجه در دوران بارداری خود رعایت کنید. در اینجا چند پیشنهاد مفید برای کاهش سرگیجه آورده شده است:

  1. از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید. اگر باید بایستید، مطمئن شوید که پاهای خود را در حرکت نگه دارید تا به افزایش گردش خون کمک کنید
  2. به آرامی از حالت نشسته یا دراز کشیده از جای خود بلند شوید زیرا می تواند باعث کاهش فشار خون و سرگیجه شود. (این امر به ویژه هنگامی که از حمام خارج می شوید مهم است)
  3. به طور منظم غذا بخورید. از فواصل طولانی بین وعده های غذایی خودداری کنید؛ بهتر است در طول روز میان وعده بخورید یک رژیم غذایی سالم و کامل با ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات های و آهن داشته باشید
  4. از حمام با دوش آب خیلی گرم خودداری کنید
  5. پس از رسیدن به اواسط سه ماهه دوم از خوابیدن به پشت خودداری کنید
  6. لباس های گشاد و راحت بپوشید تا گردش خون را محدود نکنید

اگر احساس ضعف کردید، موارد زیر را امتحان کنید:

  1. بنشینید یا دراز بکشید و سر خود را پایین بیاورید تا زمین نخورید یا بیهوش نشوید، سپس پاهای خود را بالا بیاورید تا جریان خون به مغزتان افزایش یابد.
  2. نفس های عمیق بکشید
  3. هر لباس تنگی را گشاد کنید
  4. پنجره ها را باز کنید و هوای محیط تهویه در حال گردش داشته باشد
  5. غذاهای غنی از آهن بخورید

به خاطر داشته باشید که هر چقدر هم که سرگیجه  در این دوران«طبیعی» باشد، نباید آن را نادیده بگیرید بنابراین تا حد امکان از رانندگی، رفتن روی ارتفاع، ورزش های غیراصولی یا کارکردن با ابزاری که به طور بالقوه می تواند به شما آسیب برساند، خودداری کنید.

چه زمانی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید:

نکته اصلی این است که اگر سرگیجه یا سبکی سر حتی پس از انجام اقداماتی که برای درمان و پیشگیری توصیه کردیم ادامه داشت، در ملاقات بعدی به پزشک خود بگویید که چه احساسی دارید.

گاهی اوقات کمبود آهن (کم خونی) می تواند منجر به غش شود زیرا سلول های خونی حامل اکسیژن کاهش می یابد. بنابراین اگر واقعاً بیهوش شدید، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر سرگیجه مداوم یا سرگیجه همراه با تاری دید، سردرد یا تپش قلب تنگی نفس و اختلال در گفتار.دارید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. این ممکن است نشانه ای از کم خونی شدید یا برخی بیماری های دیگر باشد که می تواند تأثیر منفی بر بارداری شما داشته باشد.

 

دیدگاه خود را بنویسید