مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

سرگیجه و قاعدگی

 
قاعدگی می تواند با علائم ناراحت کننده زیادی همراه باشد، از گرفتگی عضلات گرفته تا خستگی. همچنین می تواند باعث ایجاد احساس سبکی درسر شما شود.تجربه سرگیجه در دوران قاعدگی غیر معمول نیست. علل احتمالی زیادی وجود دارد که بیشتر آنها به تغییرات هورمونی مربوط می شود.
سایر بیماری ها مانند کم خونی، فشار خون پایین می توانند باعث سرگیجه شوند. در برخی موارد، سرگیجه ممکن است به هیچ وجه مربوط به پریود شما نباشد.

در بیشتر موارد، احساس سبکی سر در طول قاعدگی طبیعی است، اما می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.
سه دلیل بزرگ برای این علامت عبارتند از:

1- کم خونی ناشی از از دست دادن خون

2- درد ناشی از گرفتگی عضلات

3- عملکرد هورمون هایی به نام پروستاگلاندین ها

علل بالقوه احساس سبکی سر در طول قاعدگی عبارتند از:

پروستاگلاندین ها:

پروستاگلاندین ها هورمون هایی هستند که به تنظیم بسیاری از فرآیندهای بدن از جمله چرخه قاعدگی کمک می کنند. با این حال، ممکن است پروستاگلاندین های اضافی در طول دوره شما تولید شود.پروستاگلاندین های اضافی می تواند باعث شود گرفتگی عضلات شما بیشتر از حد طبیعی شود. برخی از پروستاگلاندین ها همچنین می توانند رگ های خونی را در سراسر بدن شما منقبض کنند که می تواند باعث سردرد و سبکی سر شما شود.

فشار خون پایین:

فشار خون پایین می تواند منجر به احساس سبکی سر یا گیجی شود. بسیاری از هورمون های جنسی در بدن انسان اثر تنظیمی بر فشار خون دارند.در حالی که تستوسترون باعث افزایش فشار خون می شود، نشان داده شده است که استروژن آن را کاهش می دهد. سطح استروژن در طول هفته قبل از قاعدگی بالاتر است، که می تواند فشار خون شما را کاهش دهد و باعث سرگیجه شود.

گرفتگی عضلات:

گرفتگی، احساس انقباض رحم است که در طول دوره قاعدگی اتفاق می افتد تا به ریختن دیواره رحم کمک کند. آنها می توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند. اما گرفتگی شدید ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای مانند آندومتریوز باشد.

درد ناشی از گرفتگی عضلات، به خصوص دردهای شدید، می تواند باعث شود که در طول دوره قاعدگی احساس سبکی سر داشته باشید.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS):

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یک بیماری شایع است که تقریباً پنج (یا بیشتر) روز قبل از پریود رخ می دهد. اعتقاد بر این است که علائم PMS به دلیل هورمون ها است.در حالی که مطالعات بسیار کمی در مورد سرگیجه و PMS وجود دارد، تحقیقات منابع معتبر نشان داده است که سبکی سر ناشی از تغییرات در سطوح استروژن یک علامت رایج PMS است.

سرگیجه و قاعدگی
سرگیجه و قاعدگی

اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD):

PMDD شکل شدید PMS (سندروم پیش از قاعدگی) است که علائم آن به اندازه ای شدید است که زندگی روزمره را مختل کند. اغلب تا چند روز پس از پریود شدن طول می کشد و می تواند باعث سبکی سر شود.علت PMDD ناشناخته است، اما ممکن است یک واکنش غیر طبیعی به تغییرات هورمونی باشد. بسیاری از مبتلایان به PMDD نیاز به درمان دارند.

کم خونی:

کم خونی وضعیتی است که در آن شما گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن در سراسر بدن خود ندارید. این می تواند باعث شود احساس سبکی سر داشته باشید.کم خونی فقر آهن که شایع ترین نوع کم خونی است، می تواند در اثر پریودهای سنگین ایجاد شود. اگر کم خونی فقر آهن دارید، ممکن است نیاز به مصرف مکمل های آهن در طول دوره قاعدگی داشته باشید.

میگرن مرتبط با پریود:

میگرن یک بیماری عصبی است که با حملات سردرد بسیار دردناک و علائم دیگر مانند سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ مشخص می شود. بسیاری از عوامل به عنوان محرک های میگرن شناسایی شده اند، از جمله تغییرات هورمونی.تغییرات هورمونی قبل از پریود ممکن است باعث میگرن قاعدگی شود. میگرن مرتبط با پریود تقریباً 60 درصد از زنان مبتلا به میگرن را تحت تأثیر قرار می دهد. آنها به دلیل نوسانات سطوح استروژن ایجاد می شوند و می توانند درست قبل، در طول یا بعد از پریود شما اتفاق بیفتند.

مانند سایر انواع میگرن، میگرن مرتبط با پریود باعث حملات یک طرفه و ضربان دار می شود که می تواند باعث ایجاد احساس سبکی در شما گردد.

کم آبی بدن:

هورمون ها می توانند بر سطح هیدراتاسیون شما تأثیر بگذارند و نوسانات آنها در حول و حوش پریود می تواند احتمال کم آبی بدن شما را افزایش دهد. این می تواند باعث شود احساس سبکی سر داشته باشید.

فشار خون پایین:

هیدراته خود را حفظ کنید، به آرامی بایستید وتغییر وضعیت دهید و در صورت نیاز از پزشک مشورت بگیرید.

هیپوگلیسمی (کاهش قند خون):

هورمون های شما می توانند بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارند. در حالی که قند خون شما معمولاً قبل و در طول قاعدگی افزایش می یابد، نوسانات هورمونی می تواند برای برخی افراد باعث هیپوگلیسمی شود. این به این دلیل است که استروژن می تواند شما را نسبت به انسولین حساس تر کند که قند خون شما را کاهش می دهد.افراد مبتلا به دیابت نسبت به افرادی که دیابت ندارند بیشتر مستعد ابتلا به هیپوگلیسمی هستند.با همه ی این ها، اگر سبکی سر برای مدت طولانی طول کشید یا در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کرد، به پزشک مراجعه کنید.

سرگیجه و قاعدگی
سرگیجه و قاعدگی

درمان سبکی سر در دوران قاعدگی به علت آن بستگی دارد. درمان های بالقوه عبارتند از:

پروستاگلاندین ها:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می توانند اثرات پروستاگلاندین ها را کاهش دهند. اگر گرفتگی عضلات مشکل اصلی شماست، به محض شروع، ایبوپروفن یا NSAID دیگری مصرف کنید.

همچنین می توانید از یک بطری آب گرم یا پد گرم کننده استفاده کنید یا به آرامی ناحیه مورد نظر را برای کاهش درد ماساژ دهید. برای جلوگیری از گرفتگی عضلات، در طول چرخه خود به طور منظم ورزش کنید و در زمان پریود از مصرف کافئین، الکل و سیگار خودداری کنید.

توجه: اگر سرگیجه ناشی از پریود به دلیل تغییرات هورمونی باشد، ممکن است بتوانید علائم خود را از طریق تغییرات سبک زندگی کاهش دهید، مانند:

  • نوشیدن آب فراوان
  • خواب کافی
  • تمرین منظم
  • خوردن یک رژیم غذایی متعادل
  • PMDD :
  • PMDD نیاز به درمان دارد، چه با تغییر شیوه زندگی یا دارو.

کم خونی:

کم خونی را می توان با آزمایش خون تشخیص داد و پزشک ممکن است مکمل های آهن را توصیه کند. همچنین می توانید از غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج یا گوشت قرمز بیشتر استفاده کنید. اگر قاعدگی های سنگین شما یک علت زمینه ای مانند فیبروم داشته باشد، ممکن است به درمان دیگری نیاز داشته باشید.

میگرن مرتبط با پریود:

درمان میگرن مرتبط با پریود مشابه درمان سایر انواع میگرن است. هنگامی که شروع می شود، می توانید از NSAID ها یا داروهای تجویزی استفاده کنید.اگر حملات میگرنی شدید یا مکرر دارید، پزشک ممکن است درمان پیشگیرانه را توصیه کند. مصرف برخی داروها بین تخمک گذاری و شروع پریود نیز ممکن است به کاهش میگرن کمک کند.

کم آبی بدن:

برای آبرسانی مجدد آب یا نوشیدنی های مفید بنوشید. اگر احساس تهوع دارید، حتما مقدار کمی از آن را در یک زمان مصرف کنید. از مصرف برخی نوشیدنی ها مانند قهوه-چای-جوش شیرین-الکل خودداری کنید.اگر به شدت کم آب هستید، ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشید.

سرگیجه و قاعدگی
سرگیجه و قاعدگی

هیپوگلیسمی:

یک کربوهیدرات سریع الاثر بدون چربی یا پروتئین مانند آب میوه یا آب نبات بخورید یا بنوشید. به محض اینکه احساس بهتری پیدا کردید، سعی کنید یک وعده غذایی مفیدتر بخورید تا به تثبیت قند خون کمک کند.

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است در طول قاعدگی احساس سبکی سر داشته باشید. در حالی که بسیاری از آنها طبیعی و موقتی هستند، می تواند نشانه ای از یک مشکل اساسی نیز باشد.اگر سبکی سر شما شدید یا طولانی مدت باشد، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید.

در مورد سایر عللی که ممکن است باعث سرگیجه شود:

داروها:

سرگیجه همچنین می تواند از عوارض جانبی برخی داروها باشد. طبق تحقیقات، تقریباً 20 تا 30 درصد از مردم سرگیجه را به عنوان یک عارضه جانبی مصرف دارو تجربه می کنند.

داروهایی که باعث سرگیجه و سرگیجه می شوند عبارتند از آنتی بیوتیک ها، دیورتیک ها یا داروهای ادرارآور، ضد التهاب ها و غیره. اگر این نوع داروها را مصرف می کنید، ممکن است قبل از پریود به سرگیجه حساسیت بیشتری داشته باشید.

سرگیجه و قاعدگی
سرگیجه و قاعدگی

سایر شرایط:

شرایط بهداشتی دیگری وجود دارد که به عادت ماهانه شما مرتبط نیست و ممکن است باعث سرگیجه شود. از مهمترین آنها عبارتند از درگیری های گوش داخلی مانند:

  • سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV)
  • ضعف سیستم دهلیزی در گوش داخلی
  • مریضی منیر و غیره …

عوامل خطر

برخی عادات ممکن است بر سطح هورمون شما تأثیر بگذارد، که می تواند شما را بیشتر در معرض خطر سرگیجه قبل از پریود قرار دهد.

این شامل:

  • استرس مزمن
  • اضافه وزن داشتن
  • یک رژیم غذایی نامتعادل
  • داروهای خاص
  • عوامل محیطی مانند سموم

برخی از شرایط پزشکی نیز می توانند باعث عدم تعادل در هورمون های شما شوند که ممکن است شما را مستعد سرگیجه قبل از قاعدگی کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:

تغییرات سبک زندگی می تواند به کاهش بسیاری از علائم این بیماری ها کمک کند. با این حال، اگر با رعایت مورد بالا، همچنان از این علائم رنج می برید یا علائم نگران کننده دیگری را تجربه می کنید یا اگر سرگیجه بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد، برای تشخیص و درمان رسمی به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاه خود را بنویسید