مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

سرگیجه و کاهش شنوایی در بیماری MS

 
MS یکی از بیماری های سیستم عصبی مرکزی است که در آن، پوشش اطراف سلول های عصبی تخریب می شود و از بین می رود. از بین رفتن این پوشش موجب ایجاد ناهنجاری هایی در سیستم عصبی مرکزی و به دنبال آن، ایجاد علائم آزاردهنده برای افراد می گردد. این بیماری یک ماهیت خود ایمنی دارد، به این معنا که عامل حمله به سلول های عصبی، سیستم ایمنی خود فرد است. این بیماری با آسیب به سلول های عصبی، ارتباط مغز و سایر اعضای حسی بدن را مختل می کند.

سرگیجه و کاهش شنوایی در بیماری MS

این بیماری علائم بسیاری دارد، یکی از نشانه های رایج آن می تواند ایجاد علائم و اختلالات شنیداری و تعادلی باشد. بنابر مطالعات صورت گرفته، سرگیجه و گیجی در ۵ درصد از افراد مبتلا به MS به عنوان اولین نشانه بروز پیدا می‌کند و به طور کلی در ۵۰ درصد افراد مبتلا به این اختلال، درجاتی از سرگیجه و گیجی را تجربه می کنند.

در رابطه با کاهش شنوایی نیز تحقیقات نشان میدهد کاهش شنوایی در ۱۰ درصد از افراد مبتلا به این بیماری رخ می دهد. این رخداد، نشان دهنده آسیب عصب مربوط به حس شنوایی و تعادلی می باشد.

اما همانطور که پیشتر هم اشاره شد، این بیماری علائم بسیاری دارد و علاوه بر مشکلات مربوط به حس شنوایی و تعادل، می توان به علائم دیگری چون احساس ضعف و بی حسی در اندام‌ها، خستگی، مشکلات بینایی، عدم هماهنگی حرکات بدن و اختلال در راه رفتن نیز اشاره کرد. تشخیص این بیماری توسط پزشک متخصص صورت می گیرد و با توجه به تاثیرات نامطلوب این اختلال بر روی ارگان های حسی مختلف بدن، ارزیابی عملکرد هر یک از این اندام های حسی در بیماران مشکوک به MS میتواند در ارجاع مناسب بیمار و تشخیص بهنگام این اختلال بسیار مفید باشد.

دیدگاه خود را بنویسید