مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

سلامت عمومی در بیماران مبتلا به وزوز گوش

 
میزان شدت احساس وزوز گوش به عوامل متعددی از جمله سلامت بدن بیمار بستگی دارد. سلامت عمومی در این عارضه تاثیر مستقیمی بر علل یا عوامل زیست محیطی ندارد، اما با دارا بودن فواید بالا، روند زندگی را برای فرد مبتلا ساده تر خواهد کرد.

فعالیت های جامع سلامتی در بیماران مبتلا به وزوز گوش عبارتند از:

رژیم غذایی :

هیچ شکی نیست که یک رژیم غذایی سالم دارای اثرات بی شمار مفیدی است. در واقع یک رژیم غذایی کامل، فشار خون را کاهش می دهد و به افزایش گردش خون و سطح انرژی کمک می کند. به دلیل وجود ارتباط تنگاتنگ بین مصرف نمک و علائم آن، احتمالا فرد مبتلا تمایل به رژیم کوتاه مدت نمک دارد. یکی از موضوعات بحث برانگیز مربوط به رژیم وزوز گوش، مصرف کافئین است. شواهد بسیار کمی وجود دارد که تشدید وزوز گوش را با مصرف کافئین ثابت می کند. بنابراین چنانچه مصرف کافئین در بدن شما باعث تشدید این عارضه شده است، میزان مصرف را کاهش دهید.

فعالیت های بدنی :

ورزش علاوه بر آن که برای سلامت جسمانی شما مفید است، سلامتی عاطفی شما را نیز بهبود می بخشد و از شدت وزوز گوش می کاهد. همچنین ورزش استرس را که به عنوان یکی از عوامل تشدید کننده این بیماری است کاهش می دهد.

سلامت عمومی در بیماران مبتلا به وزوز گوش

فعالیت های اجتماعی :

اکثر بیماران مبتلا به وزوز گوش به علت مسائل مربوط به ارتباط فردی و مواردی مانند حساسیت صدا ، احساس انزوای اجتماعی را تجربه خواهند کرد. متاسفانه فاصله گرفتن از موقعیت های اجتماعی روند بهبودی را معکوس کرده و در  نتیجه این عارضه به مشکلی حادتر مبدل خواهد شد. در حقیقت این امر باعث تمرکز بیشتر بیماران روی مشکل خود می شود و در نتیجه به علت توجه بیش از حد به وزوز گوش از معاشرت های اجتماعی فاصله می گیرند. با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با دیگران در خصوص این مشکل، به ایجاد یک شبکه پشتیبانی کمک خواهید کرد و احساس عاطفی، خوش بینی و احساس رضایت عمومی را در خود تقویت خواهید کرد.

فعالیت های تفریحی  و سرگرمی :

تعدادی از بیماران بر این باورند که با داشتن وزوز گوش باید از بسیاری از فعالیت های لذت بخش دور شوند. اما این باور کاملا اشتباه است. زیرا بیماران با انجام اموری که باعث خوشحالی آن ها می شود به این مشکل توجه کمتری خواهند کرد و ذهن آن ها به سمت فعالیت های مثبت منحرف خواهد شد.

به عنوان مثال دوچرخه سواران گزارش داده اند که صدای وزش بادی که در هنگام دوچرخه سواری از کنار گوش آن ها عبور می کند، درک وزوز گوش را کمتر خواهد کرد.

کاهش میزان استرس :

به عبارت کلی هر فعالیتی که از میزان استرس بکاهد در کاهش علائم این وزوز گوش نیز مفید است. البته در این خصوص بیماران از سایر راه کارهای آرامش بخش مانند رژیم غذایی، ورزش، معاشرت و مدیتیشن نیز استفاده می کنند.

سلامت عمومی در بیماران مبتلا به وزوز گوش

دیدگاه خود را بنویسید