مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

سمعک در بیماران مبتلا به وزوز گوش

 
وزوز گوش تا حد زیادی با کاهش سطح شنوایی در بیماران مرتبط است و در اکثر بیماران مبتلا به وزوز گوش، یک علامت از دست دادن شنوایی بوجود می آید. مطابق تحقیقات علمی در اثر کاهش عملکرد شنوایی، ارسال محرک های صوتی خارجی به مغز در فرد مبتلا ضعیف می شود. به این ترتیب که مغز در نحوه پردازش فرکانس های مختلف دچار تغییرات نوروپلاستیک می شود. لازم به ذکر است که ابزارهایی مانند سمعک یا سایر دستگاه های تقویت کننده صدا، به بیماران مبتلا به کم شنوایی و وزوز گوش کمک شایانی می کنند.

در واقع طی نظر سنجی هایی که در سال 2007 انجام شد، در حدود 60 درصد از بیماران مبتلا به وزوز گوش در زمان استفاده از سمعک به میزان کمی بهبود یافتند و نزدیک به 22 درصد بیماران درمان قابل توجهی داشتند.

در واقع سمعک میزان محرک های صوتی که دریافت و پردازش شده اند را از طریق سیستم شنوایی بدن تقویت می کند.

سمعک در بیماران مبتلا به وزوز گوش

دلایل تاثیر سمعک بر وزوز گوش

اثرات قابل توجه و پنهان

سمعک ها با تقویت صدای خارجی، صدای وزوز گوش را پنهان می کنند. البته این مسئله به منظور کمک رسانی به مغز برای تمرکز بر صداهای بیرونی عمل می کند و درک آگاهانه تر بر صدای وزوز گوش را دشوارتر می کند. لازم به ذکر است که قابلیت سمعک ها در بیمارانی که در محدوده فرکانس های مربوط به وزوز گوش دچار کاهش شنوایی هستند، بسیار بیشتر است.

تحریک سطح شنوایی

علاوه بر آنچه گفته شد افزایش حجم صداهای خارجی، بر میزان تحریک شنوایی دریافتی توسط مغز نیز می افزاید. به طور کلی تحریک مسیرهای شنوایی در مغز همراه با صداهای ملایم، فوایدی نیز به دنبال دارد که منجر حذف صداهای خارجی می شود.

پیشرفت در ارتباطات

وزوز گوش غالبا باعث انزوای بیماران از فعالیت های اجتماعی می شود و ارتباطات را به امری دشوار و غیرممکن تبدیل خواهد کرد. استفاده از سمعک منجر به افزایش حجم صدای خارجی در هنگام تماشای تلویزیون، گوش دادن به رادیو و بسیاری از امور دیگر می شود. در نتیجه با تقویت صدای خارجی، احساس نا امیدی و انزوای شخصی در افراد مبتلا به این عارضه کاهش پیدا می کند.

در دو تصویر زیر تصویری ساده در درمان وزوز گوش و کاهش سطح شنوایی به شیوه ای ساده نمایش داده شده است:

 

 

در تصویر A فرد دچار کم شنوایی است. بنابراین صدای پس زمینه نامشخص و صدای وزوز گوش کاملا واضح است.

در تصویر B، فرد مبتلا از سمعک استفاده کرده است. در نتیجه اگرچه صدای وزوز گوش همچنان وجود دارد، اما صداهای پس زمینه کاملا مشخص و واضح تر شنیده می شوند. به این ترتیب که با ترکیب صداهای پس زمینه و سویی از صدای وزوز گوش توجه بیمار به سایر صداهای خارجی در محیط معطوف می شود.

در واقع عملکرد موفقیت آمیز سمعک در کنترل وزوز گوش بسته به میزان این ترکیب ذکر شده دارد. به عبارت کلی سمعک های دیجیتالی و مدرن با انواع طرح های متناسب و سفارشی برای درمان وزوز گوش بسیار مفید هستند. علاوه بر آن برخی از سمعک های جدید با قابلیت پوشش صدا (یعنی صداهای سفید یا مصنوعی که به طور مستقیم شنیده می شوند)، از حجم وزوز گوش در بیماران می کاهند. البته سمعک نیز مانند اکثر راه کارهای درمانی برای کنترل این عارضه، با یک برنامه آموزشی ساختاری و مشاوره خوب بهترین عملکرد را به بیماران ارائه می دهد.

سمعک در بیماران مبتلا به وزوز گوش

کاشت حلزون گوش

به عبارت ساده به دستگاه هایی که با عمل جراحی تعبیه می شوند و توانایی شنیدن را به بیماران کم شنوا باز می گردانند، کاشت حلزون گوش گفته می شود. در واقع این روش درمانی، نوع دیگری از تقویت صدا است که در بهبود و کاهش علائم وزوز گوش مفید واقع می شود.

لازم به ذکر است که بگوییم اساس کار سمعک ها بر مبنای تحریک و تقویت صداهای خارجی و کاهش تمرکز مغز از صدای وزوز گوش است.

ملاحظات

  • سبک زندگی و سهولت استفاده: مطالعات نشان داده است که زمان موثر برای استفاده از سمعک ها در ساعات بیداری و راه رفتن است. البته این امر در صورت استفاده مداوم بیمار میسر خواهد شد.
  • حساسیت صدا: افراد مبتلا به هایپراکیوسیس (Hyeracusis) یا سایر بیماری های مربوط به حساسیت صدا، در زمان استفاده از دستگاه های تقویت صدا با مشکلات زیادی مواجه هستند.
  • سن: بر اساس تحقیقات انجام شده فواید بسیاری در طول استفاده از درمان متوجه بیماران می شود، اما باید بگوییم که این روش درمانی در بیماران جوان که در زمان کوتاه تری به وزوز گوش مبتلا شده اند، تاثیر بیشتری ایجاد خواهد کرد.

دیدگاه خود را بنویسید