مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

سمعک های برنافن (Bernafon)

تاریخچه

کمپانی برنافن سوییس با بیش از نیم قرن سابقه و 500 نفر پرسنل متخصص، به عنوان یکی از کمپانی های معتبر در زمینه سمعک و وسایل کمک شنوایی در دنیا شناخته شده است. وجود 70 نمایندگی در سراسر جهان به عنوان شاخصی از عملکرد وسیع و کیفیت مطلوب محصولات این شرکت می باشد.

ارایه تکنولوژی های منحصر به فرد پردازش صدا و طراحی بی نظیر برای هر نوع سلیقه و نیاز مصرف کننده، نوآوری را در این کمپانی به یک ویژگی شاخص تبدیل کرده است.

از جمله دستاوردهای شایان ذکر این کمپانی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • معرفی تنها تکنولوژی پردازش صوتی بدون کانال (ChannelFree) در دنیا
  • معرفی تکنولوژی بی نظیر انتقال فرکانسی برای کم شنوایی های خاص
  • برنده جایزه برتر طراحی اروپا Red Dot Design Award
  • اولین کمپانی ارایه کننده سمعک با ریموت کنترل به منظور کاربرد آسان برای کاربر

شرکت برنافن شنوا به عنوان نماینده انحصاری کمپانی برنافن سوییس در ایران آماده خدمت رسانی به همکاران ارجمند می باشد.

 

سیستم پردازش سیگنال ChannelFree

گاهی اوقات نوآوری در تکنولوژی مستلزم بازنگری و استفاده از قوانین و اصول پایه می باشد. ارائه تقویت کافی برای جبران کم شنوایی همواره با چالش های بزرگی همراه بوده است که تا به حال هیچ سیستم تقویتی نتوانسته به طور کامل آنچه را که از دست رفته جبران نماید. لذا برنافن با نگاهی تازه به اهداف تقویت، آنها را به سه دسته کلی تقسیم نموده است:

1. هدف اول: قابل شنیدن کردن اصوات و راحتی در شنیدن

در طی سال های گذشته فرمول های تجویزی متعددی جهت تعیین مقدار بهره مناسب برای ورودی های متفاوت ارائه شد که به منظور تحقق این مقادیر بدست آمده، سمعک های چند کاناله ظهور و توسعه پیدا کردند که امکان تقویت وابسته به فرکانس را با تفکیک سیگنال ورودی به کانال های مجزای فرکانسی و نیز ارائه تراکم متناسب با سیگنال ورودی در هر کانال، فراهم ساختند. لذا محدوده وسیعی از اصوات بدون اینکه برای فرد آزاردهنده باشند، قابل شنیدن خواهد شد. اما در کنار این موفقیت ها، مشکلاتی در تحقق کانال هدف بعدی ظاهر می شود.

2. هدف دوم: درک گفتار

تراکم نوعی دستکاری یا تغییر در سیگنال قلمداد می شود. حداکثر درک گفتار از طریق تقویت کننده های خطی حاصل خواهد شد (بحث برانگیز اما صحیح). سیستم های تراکمی بهترین گزینه برای دست یابی به قابلیت شنیدن اصوات در محدوده وسیعی از سطوح ورودی می باشند که برای افراد مبتا به افت شنوایی حسی-عصبی بسیار سودمند هستند. اما سیستم های تراکمی چند کاناله ممکن است منجر به کاهش کنتراست طیفی، که برای درک گفتار بسیار مهم است، شوند.
هرگاه بهره در هر کانال به صورت مستقل تنظیم شده و سرعت عملکرد تراکم بالا باشد، اختلاف بین قله ها و دره های موجود در طیف سیگنال کاهش خواهد یافت. این پدیده ممکن است برای درک گفتار، مخصوصا در کم شنوایی های حلزونی بسیار مضر باشد. همچنین یک تعامل بین تعداد کانال، نسبت تراکم و ثابت زمانی در هر کانال وجود دارد. تعداد زیاد کانال ها با ثابت های زمانی سریع و نسبت تراکم بالا منجر به تفکیک سیگنال به اجزاء فرکانسی تشکیل دهنده آن خواهد شد که به عنوان «از هم گسیختگی طیف فرکانسی» شناخته شده و به اثبات رسیده که سیگنال حاصل از این پردازش نسبت به نویز بسیار حساس خواهد بود. به طور خلاصه، سیستم های
چند کاناله در قابل شنیدن کردن اصوات بسیار کارآمدند، اما در استفاده از آنها باید مراقب تاثیرشان بر درک گفتار بود.

3. هدف سوم: کیفیت بالای صدا

گاهی اوقات حتی اگر درک گفتار ناشی از استفاده از سمعک بالا، اما کیفیت صدای آن ضعیف باشد، ممکن است فرد سمعک را به دلیل کیفیت پایین آن پس بزند. در سمعک های قدیمی تراکمی تک کاناله، ثابت های زمانی 10 میلی ثانیه (زمان حمله) و 100 میلی ثانیه (زمان رهایی) به عنوان راه حل مناسب کلی در نظر گرفته می شدند. اما هرگاه این چنین ثابت های زمانی کوتاه در تعامل با سیستم های چندکاناله مورد استفاده قرار گیرد منجر به از هم گسیختگی طیفی سیگنال خواهد شد. جهت مقابله با معضل فوق، راه حل های موجود شامل افزایش ثابت زمانی و کاهش شیب فیلتر ها می باشد که منجر به افزایش همپوشانی باند های فرکانسی خواهد شد که البته این راه حل ها کاستی هایی را هم به دنبال خواهند داشت. افزایش ثابت زمانی، ممکن است باعث عدم عکس العمل سریع به سیگنالی که به سرعت تغییر می کند، شود. همچنین افزایش هم پوشانی باندهای فرکانسی باعث کاهش انعطاف پذیری در تنظیم کانال های فرکانسی خواهد شد. لذا استفاده همزمان از این دو راه حل و یا استفاده مجزا از هر یک از آن ها موجب کاهش افت کیفیت صدا خواهد شد که به علت تعدد کانال های فرکانسی می باشد.
با توجه به سه هدف و معضات فوق، باید به دنبال راه حلی بود که بتوان بدون تفکیک سیگنال به کانال های فرکانسی مجزا، تقویت وابسته به فرکانس و سطح را ارائه نمود در حالی که درک گفتار و کیفیت سیگنال دچار افت نشوند.

 

سیستم پردازش سیگنال ™ChannelFree

بعد از بررسی مشکلات فوق، کمپانی برنافن سیستم پردازش سیگنال ™ChannelFree را برای اولین بار به بازار سمعک دنیا عرضه نمود. ™ChannelFree به عنوان قلب فن آوری های برنافن تلقی می شود که بر پایه روش های پردازشی اثبات شده طراحی گردیده است. این سیستم پردازشی بهره را به طور مداوم در سمعک تنظیم می کند تا بتواند بهره کافی را جهت تقویت جداگانه «آواهای گفتاری» ارائه دهد. لازم به ذکر است که ویژگی متمایز این سیستم، همان طور که از نام آن بر می آید، انجام اعمال فوق بدون تفکیک سیگنال ورودی به کانال های فرکانسی مجزا صورت می گیرد.

دقت زمانی در سیستم پردازشی ™ChannelFree

سمعک های پیشرفته امروزی تقویت تراکمی را اعمال می کنند که به موجب آن اصوات آرام نسبت به اصوات بلند بهره بیشتری را دریافت خواهند کرد. این تراکم به دلیل جبران از دست دادن سلول های مویی خارجی در حلزون شنوایی می باشد و همان طور که می دانید سلول های مویی خارجی سالم تقویت تراکمی بسیار سریعی را با ثابت زمانی 200 میکروثانیه در داخل حلزون اعمال می کنند. لذا علاوه بر تلاش برای جبران تراکم از دست رفته بواسطه افت شنوایی، سرعت تراکم اعمال شده توسط سمعک نیز باید بسیار بالا باشد. توانایی تحلیل وقایع وابسته به زمان نظیر آواها را دقت زمانی آن سیستم می نامند. سیستم پردازشی ™ChannelFree تراکم را با سرعت بسیار بالا و در سطح آوایی ارائه می نماید. در حقیقت این سیستم بهره را با سرعت 20000 بار در ثانیه آنالیز و و تنظیم می کند یا به عبارتی هر آوا با سرعت 20000 بار آنالیز و تنظیم می شود. لذا نتیجه این سیستم آن خواهد بود که هر آوا میزان بهره مورد نیازش را دریافت خواهد کرد که به موجب آن همخوان های بی صدا نسبت به واکه های صدادار بهره بیشتری را دریافت خواهند کرد. به این ترتیب سیستم ™ChannelFree به مثابه یک حلزون شنوایی سالم عمل می کند.

 

دقت فرکانسی سیستم پردازشی ™ChannelFree

مسلما جبران افت شنوایی مستلزم تنظیم بهره ارائه شده در هر فرکانس می باشد که این نیاز باعث ظهور سمعک های چندکاناله شد. سیستم ™ChannelFree کاما با سیستم های تراکمی تک کاناله که ویژگی های تراکمی ثابتی را در تمام فرکانس ها اعمال می کند، متفاوت است. این سیستم امکان تنظیم مستقل بهره را در هر فرکانس فراهم می نماید که در نرم افزار OASIS ادیولوژیست می تواند بهره و تراکم را در هر کانال فرکانسی، مطابق با افت شنوایی فرد تنظیم نماید. لازم به ذکر است که این سیستم با سمعک های چندکاناله نیز تفاوت عمد های دارد. در سیستم های چندکاناله، بهره در هر کانال قابل تنظیم می باشد اما بهره در آن کانال و فرکانس های داخل آن ثابت باقی خواهد ماند. این شرایط منجر به اثر «پلکانی» در پاسخ فرکانسی سمعک خواهد شد، مخصوصا زمانی که نیاز باشد تا بهره شدیداً در تمام فرکانس ها تغییر کند. بر خلاف سمعک های مذکور، سیستم ™ChannelFree بهره را به طور هموار و به آرامی در تمام فرکانس ها تنظیم و ارائه خواهد کرد که منجر به ایجاد پاسخ فرکانسی هموار و همچنین کیفیت بالاتر صدا خواهد شد.

 

حفظ ویژگی های طیفی سیگنال

همان طور که مطرح شد، تفاوت زمانی در سیگنال (تفاوت شدت از لحظه ای به لحظه دیگر) بسیار مهم می باشد زیرا این تفاوت در افراد دچار افت شنوایی بسیار افزایش خواهد یافت که به علت از دست دادن سلول های مویی خارجی می باشد.

 

حفظ ویژگی های طیفی سیگنال
مقایسه دقت فرکانسی در ChannelFree و پردازنده های چند کاناله

 

تقویت اصوات آرام بدون تقویت بیش از حد اصوات بلند یکی از نکات کلیدی در تنظیم موفق سمعک به شمار می آید. همچنین در آن واحد باید کنتراست طیفی سیگنال نیز حفظ شود زیرا بواسطه افت شنوایی حلزونی این ویژگی سیگنال دچار تغییر خواهد شد. سیستم های چندکاناله «کنتراست طیفی» را کاهش می دهند. اما سیستم ™ChannelFree هرگز این ویژگی را کاهش نداده و این امر منجر به ارائه صدای طبیعی با بالاترین درک گفتار خواهد شد.

 

حفظ ویژگی های طیفی سیگنال
طیف اشباع شده حاصل یک سیستم چند کاناله (منحنی آبی)، ChannelFree کنتراست طیفی سیگنال اصلی را حفظ می کند (منحنی قرمز)

 

نتیجه

در حقیقت سیستم پردازشی ™ChannelFree روشی نوین به منظور جبران افت شنوایی می باشد که مزایای ذیل را برای فرد مبتا به آن فراهم خواهد ساخت:

1. تراکم در سطح آوایی که به موجب آن آرامترین بخش گفتار، بدون تقویت بیش از حد اصوات بلند تقویت خواهد شد.
2. انعطاف پذیری بالا در تنظیم سمعک متناسب با افت شنوایی مخصوص هر فرد
3. پردازش سیگنال بدون تفکیک آن به کانال های فرکانسی مجزا
4. حفظ خصوصیات طیفی سیگنال که منجر به انتقال حداکثر اطلاعات شنیداری به گوش فرد خواهد شد.

دیدگاه خود را بنویسید