مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

شنوایی و بارداری

 

کم شنوایی در دوران بارداری :

بارداری برای بسیاری از زنان زمان فوق العاده ای است، اما عوارض جانبی آن می تواند آزاردهنده و مشکل ساز باشد.از جمله این عوارض، کم شنوایی و وزوز در دوران بارداری است. تغییرات طبیعی هورمونی و گردش خون در دوران بارداری تا حد زیادی تاثیرگذار هستند. به طور معمول، وزوز گوش و اختلالات شنوایی در دوران بارداری ممکن است به دلایل پزشکی متعدد از جمله فشار خون بالا، میگرن یا سردرد، کم خونی، عفونت گوش و سینوس، استرس و خواب ناکافی و انسداد جرم گوش باشد.

فشار خون بالا :

فشار خون بالا می تواند منجر به کاهش شنوایی و وزوز گوش شود زیرا گوش های داخلی بسیار ظریف ما ، به هر گونه تغییر در جریان خون بسیار حساس هستند. فشار خون بالا یک وضعیت به خصوص خطرناک در دوران بارداری است، بنابراین باید آن را جدی بگیرید و کنترل کنید.

در زنان باردار، فشار خون بالا می تواند نشان دهنده پره اکلامپسی یا سندرم نادرتر HELLP باشد، که هر دو می توانند به اورژانس های پزشکی برای مادر و نوزاد تبدیل شوند. پره اکلامپسی و شرایط مربوط به آن بین 3 تا 10 درصد از بارداری ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که وزوز گوش و کاهش شنوایی همه زنان باردار مبتلا به فشار خون بالا را تحت تاثیر قرار نمی دهد، اما همچنان به عنوان یک پرچم قرمز در نظر گرفته می شود.

کم شنوایی در دوران بارداری

کم خونی فقر آهن :

زنان باردار در معرض خطر ابتلا به کم خونی فقر آهن هستند. (آهن به گلبول های قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن را به بدن از جمله سیستم شنوایی منتقل کنند.) اگر در دوران بارداری آهن کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید، ممکن است طیف وسیعی از علائم از جمله مشکلات شنوایی را تجربه کنید. مطالعات نشان می دهد که کم خونی و اختلال شنوایی، از جمله وزوز گوش، با هم مرتبط هستند ، اگرچه این رابطه به خوبی درک نشده است و این تحقیق بر روی افراد مسن انجام شده است. اگر باردار هستید، مطمئن شوید که ویتامین دوران بارداری شما آهن کافی دارد زیرا بدن شما تقریباً دو برابر بیشتر از روزهای قبل از بارداری به آهن نیاز دارد. سعی کنید روی خوردن غذاهای غنی از آهن نیز تمرکز کنید. برخی از غذاهای مفید که باید در رژیم غذایی خود داشته باشید شامل: اسفناج، حبوبات، بوقلمون، گوشت قرمز، بروکلی و گهگاهی شکلات تلخ می باشند.

سر درد یا میگرن :

اگر مستعد ابتلا به سردرد هستید، ممکن است در هنگام بارداری در معرض خطر ابتلا به وزوز گوش یا مشکلات شنوایی (از جمله حساسیت صدا، معروف به هایپراکوزیس) باشید. اگر از میگرن رنج می برید و بارداری این وضعیت را بدتر می کند، ممکن است متوجه شوید که کم شنوایی یا وزوز گوش دارید که در طول میگرن شما ظاهر، یا بدتر می شود. اگر در دوران بارداری مکررا دچار سردرد یا میگرن می شوید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. آن‌ها می‌توانند گزینه‌های درمانی شما را بررسی کنند.

سرماخوردگی که منجر به عفونت سینوس یا گوش می شود :

بارداری نه تنها  ممکن است برای شما سخت باشد، بلکه برای سیستم ایمنی بدن شما نیز سخت است. در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن شما به طور موقت سرکوب می شود. این می تواند به معنای سرماخوردگی و ویروس های بیشتر برای شما باشد. همچنین ممکن است به معنای علائم آلرژی بیشتر باشد.

خطر ابتلا به سرماخوردگی این است که می تواند باعث عفونت سینوسی یا گوش میانی شود. این عفونت ها می توانند باعث مشکلات شنوایی موقت شوند و ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.

برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و سایر ویروس‌ها در دوران بارداری، باید روی انتخاب‌های غذایی سالم، مصرف ویتامین دوران بارداری خود ، خواب کافی و دوری از افرادی که آشکارا بیمار هستند تمرکز کنید. همیشه پیشگیری بهتر از تلاش برای درمان است.

کاهش شنوایی در دوران بارداری

جرم گوش :

جرم گوش می‌تواند گوش‌های شما را از چیزهایی مانند میکروارگانیسم‌ها و گرد و غبار در امان نگه دارد. اما می تواند برای شما نتیجه معکوس نیز داشته باشد. جرم بیش از حد گوش می تواند منجر به کاهش شنوایی و وزوز گوش شود. اگر انسداد جرم گوش رخ دهد، ممکن است متوجه کاهش شنوایی شوید که تا زمانی که جرم اضافی حذف نشود، بهبود نمی یابد.

خوشبختانه این معمولا یک مشکل ساده است که با مراجعه به پزشک به راحتی برطرف می شود.

استرس و خواب ناکافی :

بارداری می تواند بسیار استرس زا باشد. کم شنوایی و استرس مزمن با هم مرتبط هستند، به خصوص زمانی که استرس باعث مشکلات فیزیکی مانند فشار خون بالا می شود. اگر سابقه وزوز گوش دارید، ممکن است تشدید شود زیرا همیشه استرس دارید و به اندازه کافی نمی خوابید.

زمانی که برای بچه دار شدن برنامه ریزی می کنید، استراحت کردن دشوار است، اما ممکن است پیاده روی در بیرون، انجام برخی تمرینات مدیتیشن، تمرین تنفس عمیق یا ماساژ برایتان مفید باشد.

کاهش شنوایی بارداری

مشکلات در حرکت دادن دهان :

اختلال TMJ (کلیک کردن فک و درد) در بین زنان باردار شایع‌ است که به دلیل تغییرات هورمونی، تورم، استرس و عوامل دیگر می باشد. سخت است باور کنیم که وزوز گوش می تواند ناشی از مشکلات دندانی باشد، اما این حقیقت دارد. مشکلات مربوط به مفصل فک می تواند باعث وزوز گوش یا احساس گرفتگی گوش شود زیرا عدم تعادل در این مفصل، منجر به فشار در گوش می شود. اگر مشکوک هستید که ممکن است این مشکل برای شما به وجود آمده باشد، اگر همه دلایل پزشکی دیگر رد شده باشند، ایده خوبی است که به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

بسیار مهم است که مراقبت های دوران بارداری منظم را دریافت کنید و علائم خود را با پزشک خود در میان بگذارید. هر گونه کم شنوایی ناگهانی یا وزوز نبض دار باید به سرعت درمان شود.

اغلب اوقات وزوز گوش بی ضرر است، اما می تواند یک علامت هشدار دهنده مهم باشد که چیزی جدی تر در حال وقوع است.

دیدگاه خود را بنویسید