مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

علائم وزوز گوش

 
به طور کلی به بیماری وزوزگوش، “زنگ‌زدن گوش” نیز گفته می‌شود. در واقع این عارضه در افراد مبتلا به صورت‌های متفاوت بروز پیدا می‌کنند. علاوه برآن وزوزگوش یک سروصدای ذهنی است که تنها توسط افراد مبتلا قابل شنیدن است.

افراد مبتلا به وزوز گوش ممکن است انواع صداها را با طول موج‌های مختلفی دریافت می‌کنند. به عنوان مثال آن‌ها را در قالب زنگ، خش‌خش، صدای جیرجیرک، جیغ‌زدن، صوت کشیدن، ضربان، صدای آب، وزوز، زنگ تلفن و حتی موسیقی می‌شنوند.

 

علائم وزوزگوش

 

درک شخصی بیماران از این عارضه به سه روش مختلف توصیف شده ‌است:

  • وزوزگوش تونال: در این نوع اختلال، صدایی تقریبا پیوسته (یا صداهایی با طول موج یکسان) با فرکانس‌های مشخص توسط بیماران شنیده می‌شود. این حجم صدای شنیده شده اغلب نوسان دار و با وزوز ذهنی همراه است.
  • وزوزگوش ضربانی: درک صداهای ضربان دار غالبا با صدای ضربان قلب بیماران همراه است. این عارضه اغلب با وزوز ذهنی و جسمی همراه می باشد.
  • وزوزگوش موزیکال: به عبارت ساده در این نوع بیماری صدایی شبیه موسیقی یا آواز در یک حلقه‌ ثابت در جریان است. البته این نوع از وزوزگوش که به آن “سندروم گوش موسیقی” نیز می گویند، بسیار نادر است.

برخی شواهد علمی ثابت کرده‌اند که درک بیماران از وزوزگوش تحت تاثیر دلایل اصلی این عارضه هستند. البته دانش فعلی این ارتباط را به طور قطعی اعلام نکرده‌است.

دیدگاه خود را بنویسید