مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

قطع شدن صدای سمعک و راه حل های آن

یکی از رایج ترین مشکلات کاربران سمعک قطع شدن صدای سمعک است. در تمام انواع سمعک ها در صورت قطع شدن صدا ابتدا باید از سالم بودن باتری مطمئن شوید.

نکته اول اینکه باتری ها در 4 رنگ یا 4 سایز طراحی شده اند. باتری مناسب سمعکتان را انتخاب کنید و حتما باتری را خریداری کنید که روی آن استفاده برای سمعک یا Hearing Aid درج شده باشد.

دوم اینکه باتری را درست جاگذاری کنید. باتری ها دارای یک  سطح صاف و یک سطح شیاردار هستند، اگر باتری را درست درون سمعک قرار ندهید درب باتری بطور کامل بسته نمی شود یا حتی ممکن است بشکند، و یا اگر بسته شود سمعک کار نمی کند.

قطع شدن صدای سمعک و راه حل های آن
قطع شدن صدای سمعک و راه حل های آن

وقتی لیبل رنگی روی باتری را جدا می کنید، از آنجاییکه این باتری ها Zinc-Air هستند شروع به واکنش با هوا می کنند و حتی اگر درون سمعک نباشند هم مصرف می شوند.در یک حلقه باتری این احتمال وجود دارد که یک باتری معیوب وجود داشته باشد، پس اگر با گذاشتن یک باتری سمعکتان کار نکرد حتما آن را با باتری دیگری هم چک کنید. برای چک کردن باتری وسیله کوچکی به نام تستر باتری وجود دارد که اگر در پکیج اولیه سمعکتان نبود، می توانید از مراکز شنوایی تهیه کنید.

در بعضی از سمعک ها از باتری لیتیوم- یون استفاده می شود که قابل شارژ هستند. در مورد سمعک های شارژی مطمئن شوید که شارژر کاملا به برق متصل است. شارژرها  دو قسمت برای قرار دادن سمعک دارند، اگر با قرار دادن در یک قسمت شارژ نشد حتما با قسمت دیگر هم امتحان کنید.برای روشن و خاموش کردن سمعک ها هم حتما حدود 4 تا 6 ثانیه دکمه سمعک را نگه دارید.

قطع شدن صدای سمعک و راه حل های آن
قطع شدن صدای سمعک و راه حل های آن

 

 

همه سمعک ها دارای ورودی و خروجی هستند که باید از ادیولوژیست خود آموزش های لازم را ببینید و آنها را بشناسید. اما خروجی سمعک یکی از مهم ترین اجزای آن به حساب می آید چون درون گوشتان قرار می گیرد و مستقیم با وکس و رطوبت گوش در ارتباط است.

جرم گوش می تواند حتی بعد از یک دقیقه بعد از گذاشتن سمعک، خروجی سمعک را ببندد و صدایش را قطع کند.

برای این موضوع فیلترهایی طراحی شده است که در سمعک های CIC و RIC روی رسیور قرار می گیرند که باید مرتب تمیز شوند.در سمعک های RIC باید مراقب رسیوری که درون مجرای گوشتان قرار می گیرد باشید تا پاره نشود و صدای سمعک را قطع نکند.در مورد سمعک های پشت گوشی یا BTE قالبی که درون گوش قرار می گیرد ممکن است توسط جرم گوش مسدود شود، یا تیوب سمعک ممکن است خشک و یا پاره شود که همه این موارد در کیفیت صدای سمعک تاثیر می گذارند.در واقع شاید فقط حدود 10% از موارد سمعک واقعا نیاز به تعمیر و ارسال به شرکت داشته باشد. اگر با بررسی تمام این موارد باز هم سمعکتان صدا نداشت به ادیولوژیست خود مراجعه کنید و این نکته را در نظر داشته باشید که مراکز شنوایی و شنوایی شناسان تعمیرات سمعک را انجام نمی دهند، و فقط واسطه بین شما و شرکت های وارد کننده و خدماتی سمعک ه

دیدگاه خود را بنویسید