مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

نقش تغذیه بر سلامت شنوایی

 
داشتن یک رژیم غذایی سالم باعث سلامتی کلی بدن می شود و التهابات و صدمات عروقی را کاهش می دهد. از آنجاییکه که عروق کوچک در حلزون گوش مسئول تغذیه سلول های مویی می باشند، اگر این جریان خون به خوبی صورت بگیرد و سطح اکسیژن و تغذیه سلول های مویی در سطح خوبی قرار بگیرد این سلول ها در مقابل آسیب ها مقاوم تر خواهند بود. همچنین یک رژیم سالم سرشار از آنتی اکسیدان، اکسیده شدن و پیری زودرس سلول های مویی شنوایی را به تاخیر می اندازد. آنتی اکسیدان ها با کاهش رادیکال های آزاد در بدن (که می توانند به بافت های عصبی گوش داخلی آسیب بزنند) می توانند در حفظ سلامت گوش موثر باشند و از این سلول ها محافظت می کنند. این آنتی اکسیدان ها در یک رژیم غذایی خوب به وفور یافت می شود.

لیست مواد غذایی که می تواند در طول زمان خطر کم شنوایی را کاهش دهد

لیست مواد غذایی که می تواند در طول زمان خطر کم شنوایی را کاهش دهد

  • ویتامین B12 : در گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی وجود دارد که مصرف آن ها می تواند خطر ابتلا به وزوز گوش و اختلال تعادل را کاهش دهد.
  • فولات (اسید فولیک) : در اسفناج، مارچوبه، سبزیجات، شلغم، کلم بروکلی و لوبیا یافت می شود. ثابت شده که در بهبود وزوز گوش و بازگشت کاهش شنوایی ناگهانی و بهبود گردش خون در گوش داخلی موثر می باشد.
  • امگا 3 : در بسیاری از ماهی ها از جمله سالمون، ماهی تن، قزل آلا و ساردین، در گردو و دانه های روغنی مثل دانه سویا و کتان یافت می شود. اعتقاد بر این است که اسیدهای چرب امگا 3 به حفظ جریان خون در گوش کمک می کنند. مطالعاتی در سال 2014 صورت گرفت نشان می دهد مصرف منظم ماهی (2 وعده در هفته) با کاهش خطر کم شنوایی در زنان همراه می باشد.
  • منیزیم : در میوه ها و سبزیجاتی مثل موز، سیب زمینی، اسفناج، گوجه فرنگی و کلم بروکلی به وفور یافت می شود. منیزیم به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند و به عنوان سدی محافظ برای سلول های مویی گوش داخلی عمل می کند.
  • روی یا زینک : در غذا هایی غنی از پروتئین مانند صدف، گوشت، دانه کنجد آسیاب شده، بادام هندی، اسفناج و شکلات تلخ یافت می شود. تحقیقات نشان می دهد این ماده معدنی ضد التهابی احتمال کم شنوایی ناگهانی در افراد را کاهش می دهد. این ریز مغذی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و مسئول رشد و بهبود عملکرد سلول ها می باشد و در درمان وزوز گوش نیز موثر است.
  • پتاسیم : در موز، سیب زمینی، اسفناج، لوبیا، کشمش، گوجه فرنگی، زردآلود، پرتغال و … یافت می شود و مسئول تنظیم میزان مایعات در خون و بافت شماست.
  • ویتامین C، ویتامین E و گلوتاتیون : این مواد همانند آنتی اکسیدان ها، باعث کنترل تعداد رادیکال های آزاد در بدن می شوند. هم چنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت های گوش را کاهش می دهند. خوشبختانه معمولاً مقداری از منابع این مواد در یخچال همه ما یافت می شود. از این منابع می توان به سبزیجات از جمله فلفل دلمه ای و میوه هایی مثل پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین و… اشاره کرد.

مطالعات نشان داده کمبود مواد مغذی مثل B12 و اسید فولیک می تواند تا 39% احتمال کاهش شنوایی شما را افزایش دهد. کمبود اسید فولیک در بدن تا حد زیادی به کم شنوایی در فرکانس های بالا ارتباط دارد و بیشتر این صدمات به علت به وجود آمدن رادیکال های آزاد می باشد. آنتی اکسیدان هایی مثل امگا 3، B12، اسید فولیک و ویتامین A از اثرات صدمه های رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کنند.

از چه غذاهایی اجتناب کنیم یا مصرف آن را کاهش دهیم؟

از چه غذاهایی اجتناب کنیم یا مصرف آن را کاهش دهیم؟

  • روغن گیاهی، زیرا حاوی اسید های چرب امگا6 هستند که می توان به جای آن از روغن کانولا استفاده کرد.
  • مارگارین و روغن های نیمه هیدروژنه که در غذا های فرآوری شده یافت می شود که امکان بسته شدن رگ های گوش داخلی را افزایش می دهند.
  • گوشت های پر چرب به ویژه فرآوری شده که دارای نیترات فراوان هستند.
  • شیر بالا تر از 2% چربی که می توان به جای آن از شیر های کم چرب استفاده کرد.
  • پنیر خامه ای که می توان از پنیر های کم چرب و کم نمک استفاده کرد.
  • شکر و شیرین کننده های مصنوعی
  • کربوهیدرات های تصفیه شده که فاقد سبوس و مواد مغذی هستند.
  • مواد شیمیایی و سموم آفات که ممکن است بر روی مواد غذایی موجود باشند.

بنابراین یک سبک زندگی درست، شامل ورزش مداوم، داشتن رژیم غذایی متعادل و استفاده از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها نقش پر رنگی را در پیشگیری از بروز کم شنوایی ایفا می کنند.

 

دیدگاه خود را بنویسید