مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

نوروپاتی شنوایی چیست

 
نوروپاتی شنوایی نوعی نقص شنوایی است که در آن سلول های مویی خارجی و دستگاه تقویت حلزون سالم است در حالی که هدایت عصبی در مسیر شنوایی آسیب دیده است در واقع در نوروپاتی، عصب شنوایی درگیر می شود و همزمانی شلیک تارهای عصبی از بین می رود که این عمل برای درک صداهای گفتاری و تمایز صدا ها بسیارمهم است.

 کودکان دچار نوروپاتی شنوایی همچون ناشنوایانی هستند که می شنوند ولی چیزی را درک نمی کنند درست مثل کسی که به کشوری برود زبان مردم آن کشور را می شنوند ولی آن را نمی فهمد. طبق تحقیقات انجام شده شیوع این بیماری در جمعیت نوزادان یک در هر ۴۳۳ نوزاد گزارش شده است. سابقه قرار گیری درNICU ،سابقه خانوادگی کم شنوایی، کمبود اکسیژن و بیلی روبین بالا جز عوامل خطر ابتلا به نوروپاتی شنوایی هستند.

نوروپاتی شنوایی
نوروپاتی شنوایی

از مشخصات بالینی همراه با نوروپاتی می‌توان به وجود کم شنوایی از ملایم تا شدید، فقدان رفلکس آکوستیک و درک گفتار ضعیف اشاره نمود در واقع در بیماران مبتلا به نوروپاتی شنوایی طیفی از علائم بالینی را می توان شاهد بود.

کودکانی که در برنامه توانبخشی شنوایی و گفتار علیرغم پروتکل درمانی مناسب پیشرفت مناسب را نشان نمی‌دهند می‌توانند مشکوک به نوروپاتی شنوایی باشند. نوزادان مبتلا به نوروپاتی شنوایی علیرغم داشتن نتیجه طبیعی در تست OAE و صرف نظر از آستانه های شنوایی،امواج ABR در حداکثر سطح شدت محرک ثبت نمی شود و یا کاملاً غیر طبیعی است. بنابراین غربالگری شنوایی در این گونه کودکان باید شامل  ABRهم باشد.پتانسیل دیگری که در تشخیص افراد نوروپاتی کمک کننده است کوکلئار میکروفونیک است که از پلاریزاسیون و دپولاریزاسیون سلولهای مویی حلزون ایجاد می‌شود.پاسخ کوکلئار میکروفونیک با توانایی نشان دادن یکپارچگی سلول های مویی حلزون می تواند در شناسایی افراد نوروپاتی نقش مهمی را ایفا کند.

نوروپاتی شنوایی
نوروپاتی شنوایی

در کودکانی که معمولاً علت نوروپاتی آنها زردی بالا و یا وزن کم است این بیماری در برخی موارد به بهبودی می انجامد اما برای درمان این افراد موارد مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از سمعک و کاشت حلزون اقدام درمانی مناسبی محسوب می‌شوند.

کودکانی که عمق ضایعه در آنها خیلی شدید نیست و فراگیری گفتار و عملکرد شنیداری خوبی دارند سودمندی خوبی را از سمعک کسب خواهند کرد اما اگر این اختلال شدید باشد آنگاه کاشت حلزون احتمالاً موفقیت آمیز خواهد بود.

دیدگاه خود را بنویسید