مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

وزوز و بیش شنوایی

بیش شنوایی و یا Hyperacusis به معنای حساسیت بیش از حد به صدا است و فرد مشکل جدی در تحمل صدا دارد.

در واقع در این افراد صداهایی که برای افراد طبیعی عادی است برای آن ها بلند و آزار دهنده به نظر می رسد. تعداد کمی از افراد دارای وزوز گوش مبتلا به بیش شنوایی هستند و از دید دیگری بیشتر افراد مبتلا به بیش شنوایی وزوز گوش دارند، وجود همزمان وزوز و بیش شنوایی در یک فرد میتواند به این دلیل باشد که منشا هر دو آنها اغلب در سیستم عصبی مرکزی است.

وزوز و بیش شنوایی
وزوز و بیش شنوایی

بیش شنوایی عارضه ای است که به دلیل وجود مشکل در فرآیندهای پردازش اطلاعات در مغز رخ می دهد.این فرآیند می تواند ناشی از اختلالات جسمانی و روحی، فعالیت بیش از اندازه سیستم عصبی در مغز و در معرض صداهای بلند قرار گرفتن مثل صدای انفجار، تیر اندازی، گوش دادن به صداها در سطوح شدتی بالاتر و یا اثرات جانبی برخی از داروها باشد.

البته این عارضه در بسیاری از افراد هم علت خاص و مشخصی ندارد و ممکن است با خلق و خوی و حالات روحی فرد در ارتباط باشد.بعضی از افراد از صداهای خاصی ( صرف نظر از شدت آن ها) بیزار هستند. صداهایی مثل صدای کشیدن گچ روی تخته سیاه، صدای کشیده شدن پایه صندلی روی زمین، صدای چکه شیر آب و ضربه خودکار روی میز، میزان تحمل این صداها با توجه به روحیه افراد متغیر است.بنابراین صداهایی که در حالت معمول در حد تحمل آنهاست، در زمان خستگی یا مضطرب بودن ، به طرز نا خوشایندی برایشان بلند است. این واکنش به صداها که در شرایط مختلف رخ می دهد طبیعی است.

وزوز و بیش شنوایی
وزوز و بیش شنوایی

در افراد مبتلا به بیش شنوایی وا کنش  وحساسیت به صداها از فردی به فرد دیگر متفاوت است و علائم آن هم شامل حساسیت زیاد به صدا ، آزردگی، ترس و درد است.برخی از افراد مبتلا بخاطر عدم تحمل صدا از فعالیت های اجتماعی و شغلی کناره گیری می کنند که این مسئله باعث بدتر شدن وضعیت آنها و باعث حساس تر شدن سیستم شنوایی فرد می شود.

روند معالجه این بیماری اغلب مستلزم کنترل این ترس ها و اضطراب ها است، کنترل این اختلال اغلب با مشاوره و به کارگیری صدادرمانی است.درمان بیش شنوایی نیازمند روندی تدریجی است که شامل جلوگیری از دوری از صدا و جلوگیری از هرگونه استفاده نادرست از محافظ های گوشی است.انجام یک پروتکل حساسیت زدایی تدریجی که شامل قرار گیری در معرض صدایی است که شدت آن به تدریج زیاد می شود.بیش شنوایی در کنار وزوز مورد درمان قرار می گیرد و اغلب روشهای درمانی مکمل یکدیگر هستند.

دیدگاه خود را بنویسید