مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

وزوز گوش در بارداری

 
بروز وزوز شایع ترین شکایت گوش گزارش شده در دوران بارداری است که بیش از 1 زن از هر 3 زن باردار را تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر این، 2 نفر از هر 3 خانمی که قبل از بارداری وزوز گوش داشته اند، افزایش وزوز گوش خود را در دوران بارداری به ویژه در سه ماهه سوم (ماه های 4 تا 6) گزارش کرده اند که معمولا پس از زایمان برطرف می شود و یا کاهش می یابد.

بارداری چگونه بر وزوز گوش تاثیر می گذارد؟

سلول های عصبی موجود در حلزون گوش ارتعاشات ناشی از امواج صوتی را به ایمپالس های الکتریکی تبدیل می کنند که از طریق عصب شنوایی به مغز می رسد. تغییرات فیزیکی که در دوران بارداری رخ می دهد و با این فرایند حساس تداخل می کنند، می توانند دلیل افزایش درک وزوز گوش باشند. به عنوان مثال تغییراتی که در دوران بارداری رخ می دهد  شامل افزایش طبیعی حجم خون در گردش و افزایش فشار خون است. یکی دیگر از این مکانیسم ها می تواند به دلیل احتباس طبیعی نمک و آب باشد که در دوران بارداری رخ می دهد. این می تواند باعث تورم موضعی شود که اگر بر بافت های اطراف حلزون تاثیر بگذارد ممکن است ایمپالس های الکتریکی بین گوش و مغز را تغییر دهد و بر وزوز گوش تاثیر بگذارد.

تغییرات طبیعی در سطح گردش هورمون های استروژن و پروژسترون نیز ممکن است تاثیرگذار باشد. این تغییرات شیمیایی می توانند فعالیت سلول های عصبی گوش داخلی را تغییر دهند و باعث ایجاد یا افزایش وزوز گوش شوند.

با توجه به ارتباط احتمالی با افزایش فشار خون، وزوز گوش ممکن است یک علامت هشدار دهنده اولیه فشار خون بارداری (پره اکلامپسی) باشد.

وزوز گوش در بارداری

اگر در دوران بارداری دچار وزوز گوش شدید چه باید کرد؟

زن بارداری که برای اولین بار وزوز گوش را تجربه می کند یا متوجه افزایش وزوز گوش خود می شود باید آن را به پزشک متخصص خود گزارش دهد. علاوه بر این اگر وزوز گوش در دوران بارداری با کاهش شنوایی همراه باشد، ارجاع به متخصص گوش و حلق و بینی برای بررسی های مناسب ضروری است.

دیدگاه خود را بنویسید