مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

وزوز گوش در کودکان

کودکان هم مانند بزرگسالان دچار وزوز گوش می شوند و ممکن است علائمی مشابه بزرگسالان بروز دهند اما یکی از مهم ترین تفاوت های بین آن ها این است که کودکان به ندرت علائم را عنوان می کنند و کمتر از وجود وزوز شکایت می کنند.به این دلیل که کودکان کمتر به علائمی که با درد همراه نیست اشاره می کنند همچنین کودکان ممکن است وزوز گوش را به عنوان یک تجربه ی آشنا درک کنند.

کودکان به اندازه بزرگسالان اهمیت پزشکی علائم را نمی دانند و سازماندهی سیستم های حسی در مغز و فرآیند درک و توجه دریک کودک با بزرگسال متفاوت است و این نیز ممکن است در چگونگی درک آنها از وزوز گوش موثر باشد. بنابراین به منظور تشخیص وزوز گوش در کودکان، سوال کردن از آنها بطور خاص درباره وزوز گوش حائز اهمیت است.

وزوز گوش کودکان
وزوز گوش کودکان

وزوز در کودکان به اندازه بزرگسالان می تواند اثر گذار باشد، بنابراین کنترل و مدیریت آن ضروری است.وزوز در کودکان مشکلاتی در تمرکز، خواب، فعالیت های تفریحی و ورزشی و کاهش عملکرد در مدرسه ایجاد می کند. علائم در کل می توانند باعث ایجاد تداخل در زندگی کودک شوند و خانواده آنها را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

مجموعه ای از عوامل باعث می شوند که میزان ابتلا به وزوز گوش در این کودکان بیشتر از دیگر کودکان  باشد. این عوامل شامل:

  • کم شنوایی های حسی-عصبی
  • ابتلا به بیماری های گوش میانی مثل اتیت مزمن
  • عفونت های مکرر گوش
  • قرار گرفتن در معرض صداهای بلند: مثل استفاده از اسباب بازی هایی که حین بازی سروصدای زیادی ایجاد میکنند، استفاده زیاد از وسایل پخش کننده موسیقی با صدای بلند، و صداهای انفجاری مثل ترقه که بسیار شایع است.
وزوز گوش کودکان
وزوز گوش کودکان

کودکان دچار وزوز باید تحت معاینه کامل توسط متخصص قرار بگیرند و علاوه بر آن تست های جامع مربوط به شنوایی و وزوز گوش انجام دهند تا علت وزوز  مشخص شود و به دنبال آن برنامه توانبخشی مناسب برای کودک مبتلا درنظر گرفته شود.

روش های توانبخشی برای کنترل و مدیریت وزوز گوش که در کودکان انجام می شود مشابه بزرگسالان میباشد. با این تفاوت که این روش ها برای کودکان ساده سازی شده و والدین نیز در آن شرکت داده می شوند. اگر کودک نتواند اطلاعات مشاوره ای را درک کند، این اطلاعات به والدین منتقل می شود و در صورت لزوم برای کودکان مبتلا به کم شنوایی همرا با وزوز گوش، سمعک مناسب تجویز می شود و همچنین استفاده از وسایل پوشاننده وزوز در بعضی از کودکان سودمند می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید