مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

تغذیه و وزوز گوش

تغذیه یکی از عواملی است که می تواند باعث افزایش یا کاهش شدت وزوز گوش شود ، بنابراین درصورت ابتلا به وزوز گوش باید از مصرف برخی از مواد غذایی که باعث بدتر شدن و یا تشدید وزوز گوش می شود خودداری کرد.

از آنجایی که نمک در غذاهای معمول روزانه بسیار استفاده می شود بیماران با وزوز گوش نباید از آن زیاد استفاده کنند، نمک سبب افزایش فشار خون می شود که که می تواند به جریان خون در گوش ها تاثیر داشته باشد و باعث شروع و یا بدتر شدن وزوز گوش شود.

در بعضی از بیماران بلندی وزوز گوش با مصرف نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه، چای، نسکافه و نوشیدنی های انرژی زا افزایش می یابد بنابراین توصیه می شود مصرف آن را کاهش دهند.

مصرف مواد کافئین دار به خصوص قبل ا زخواب به دلیل اختلال در خواب توصیه نمی شود ، مصرف کافئین همچنین سطح استرس و اضطراب را در بدن افزایش می دهد که در افراد مبتلا به وزوز اصلا خوب نیست.

نکات مهم تغذیه در بیماران مبتلا به وزوز گوش

در صد کمی از بیماران هم با مصرف شکر و قندها و غذاهای ترش وتند و لبنیات و همچنین استفاده از غذاهای پرچرب و رستورانی به دلیل عدم کنترل ادویه های مختلف و نمک و پرچرب بودن گزارشی از بلندی وزوز خود دارند بنابراین باید مصرف آن را محدود کنند.

استفاده از مشروبات الکلی و دخانیات و سیگارهم برای افراد مبتلا خوب نیست و حتما باید حذف شود.

در مقابل چیزهایی که مصرف آن برای بیماران توصیه می شود که استفاده کنند شامل سبزیجات و میوهای تازه به خصوص میوه هایی که پتاسیم بالایی دارند مانند موز، آناناس، گلابی و انبه. همچنین استفاده از غلات وخشکبار، گوشت ماهی و مرغ و مصرف چربی های سالم مانند روغن زیتون و استفاده زیاد از مایعات وآب.

در کل یک رژیم غذایی متعادل در افزایش سطح ایمنی بدن مفید است وبیمارانی که در حفظ سلامت خود تلاش می کنند شرایط خودرا نیز می توانند بهتر کنترل کنند.

 

دیدگاه خود را بنویسید