مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

چگونه به سمعک خود عادت کنم؟

سمعک ها زمانی که مناسب باشند و بر اساس کم شنوایی شما به طور مناسب تنظیم شوند بسیار خوب عمل می کنند. با تنظیم سمعک، گوش و مغز شما به تدریج به استفاده از سمعک عادت می کند. در ابتدا بسیاری از صداها در محیط متفاوت از آنچه شما به آن عادت کرده اید به نظر می رسند، اما با استفاده مداوم از سمعک، صداها بهبود می یابند.

برخی از سمعک ها دارای ویژگی هایی هستند که درک گفتار را در محیط های پر سر و صدا آسان تر می کند، با این حال سمعک نمی تواند صدای پس زمینه را به طور کامل حذف کند. هنگامی که برای اولین بار سمعک را امتحان می کنید احتمالا متوجه خواهید شد که صدای خودتان متفاوت است. صدای خودتان را از سمعک بصورت تقویت شده می شنوید و ممکن است این احساس را بصورت توخالی یا اکو بودن تجربه کنید. این احساس رایج است و با گذشت زمان بهتر می شود. هرچه بیشتر از سمعک خود استفاده کنید بهتر است. به علاوه تنظیماتی وجود دارد که ادیولوژیست می تواند به کمک آنها این علائم را بهتر کند.

چگونه به سمعک خود عادت کنم؟
چگونه به سمعک خود عادت کنم؟

سمعک باید راحت باشد، نه خیلی سفت و نه خیلی شل. اگر سمعک باعث ناراحتی یا تحریک گوشتان شد به ادیولوژیستتان اطلاع دهید.

همه افراد در اولین شروع استفاده از سمعک از چند هفته تا چند ماه، یک دوره سازگاری دارند. توصیه می شود تا حد امکان از سمعکتان استفاده کنید. بیشتر افراد هرچه بیشتر از سمعک استفاده می کنند، سریع تر آن را می پذیرند. با این حال اگر طی چند روز اول بیش از حد طاقت فرسا شد سمعک را چند ساعت استفاده کنید و برای مدتی بیرون آورید. بعد هر روز حدود یک ساعت به مدت زمان استفاده تان اضافه کنید تا زمانی که طی ساعات بیداری دائما روی گوشتان باشد.

چگونه به سمعک خود عادت کنم؟
چگونه به سمعک خود عادت کنم؟
  • تلاش نکنید همه کلمات را بشنوید.
  • اگر صداهای پس زمینه مثل تلویزیون، شیر آب و سر و صدای محیط با سمعکتان تداخل پیدا کرد دلسرد نشوید.
  • طی چند روز اول بیشتر در محیط های آرام و با افراد آشنا تعامل کنید و به تدریج در محیط های دشوارتر قرار بگیرید.
  • مطمئن باشید در برابر مشکلاتی که ممکن است در هفته های اولیه استفاده از سمعک با آنها رو به رو شوید تنها نیستید، فقط کافیست صبر و آگاهی خود را بالا ببرید تا تجربه لذت بخشی را از سمعک داشته باشید.

دیدگاه خود را بنویسید