مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

گزینه های درمانی TMJ (مفصل فکی گیجگاهی)

در برخی موارد وزوزگوش ناشی از عملکردهای فیزیولوژیکی یا اختلالات درون بدن است. در این شرایط پرداختن به علت اصلی می تواند علائم وزوز گوش را از بین ببرد یا به شدت کاهش دهد.

غالبا وزوزگوش به علت کم شنوایی است که می تواند توسط مغز در پاسخ به تحریک صوتی از دست رفته ایجاد شود. با این حال علائم وزوز گوش نیز می تواند توسط اختلالات فیزیکی در سایر نقاط بدن ایجاد شود. این موارد کمتر رایج گاهی اوقات به عنوان “وزوز گوش محیطی” نامیده می شود.

در واقع این عبارت به این معنا است که علت این عارضه احتمالا دراطراف سیستم عصبی است. البته از طریق رسیدگی به مشکلات فیزیولوژی، می توان به درمان موثر در علائم وزوزگوش محیطی پرداخت.

اختلالات TMJ

زمانی که وزوزگوش ناشی از اختلال در عملکرد مفصل فکی گیجگاهی و یا TMJ است، درمان های دندانپزشکی می توانند در تسکین علائم ایجاد شده موثر واقع شوند. چرا که یک متخصص بهداشت دهان و دندان به راحتی اختلالات مربوطه را تشخیص داده و درصدد درمان آن ها بر می آید.

اختلالات TMJ

مسدود شدن گوش ها

گاهی اوقات وزوز گوش می تواند به دلیل جرم بیش از حد گوش، وجود موهای زیاد در کانال گوش و ورود جسم خارجی ایجاد شود. برداشتن یا برطرف کردن آن توسط متخصص مربوطه ممکن است علائم را کاهش دهد.
صدمات به ناحیه سر و گردن

آسیب های شدید وارد شده به ناحیه سر یا گردن مواردی مانند مشکلات عصبی، اختلال در جریان خون و ماهیچه ها را بوجود می آورد. به این ترتیب علائم ایجاد شده می تواند منجر به بروز اختلال وزوزگوش در بیماران می شود.

داروهای اتوتوکسیک

به عبارت ساده در زمانی که عارضه وزوزگوش حاکی از مصرف یک داروی اتوتوکسیک ( داروهایی که عوارض جانبی آن ها ممکن است باعث ایجاد وزوز گوش شود) باشد ، تنها با یک تغییر جزئی در نسخه یا برنامه دارو درمانی می توان کاهش قابل توجهی را تجربه کرد. لازم به ذکر است که اکثر داروهای اتوتوکسیک تنها یک سری علائم کوتاه مدت را در بیماران ایجاد می کنند. به این ترتیب که بعد از اتمام جریان متابولیسم دارو در بدن، اثر آن نیز از بین می رود. بنابراین چنانچه نگران این هستید که وزوز گوش شما ممکن است بخاطر عوارض جانبی داروهایی که مصرف می کنید باشد، لطفا از پزشک یا داروساز خود راهنمایی بگیرید.

توجه کنید که هرگز دارویی را بدون تجویز یا مشورت پزشک خود مصرف نکنید. چرا که خطرات احتمالی یک دارو، به مراتب بیشتر از هر گونه مزیت بلقوه در آن است.

دیدگاه خود را بنویسید