مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

ارتباط بین کم شنوایی و افسردگی

سلامت شنوایی و سلامت روان بیش از آنچه تصور می کنید به هم مرتبط است. ارتباط بین کم شنوایی و افسردگی به ویژه برای افراد مسن قابل توجه است. تقریبا از هر 5 نفر، 1 نفر دارای علائم بالینی است. علائم افسردگی شامل تغییرات خواب، عصبانیت یا تحریک پذیری و مشکلات تمرکز حین کارهاست. این افسردگی می تواند به دلیل نقص شنوایی باشد یا توسط آن تشدید شود و درمان آن می تواند منجر به تاثیر مثبت بر سلامت روان گردد.

دنبال کردن تغییرات در مکالمات می تواند چالش برانگیز باشد، برای مثال هنگام صحبت با خانواده مکالمه روی نتایج یک مسابقه فوتبال متمرکز می شود و بعد موضوع به یک داستان در مورد یک همکار یا برنامه های آخر هفته تغییر می کند.در این شرایط افراد کم شنوا ارتباطات خود را از دست می دهند و متوجه نمی شوند اطرافیان درباره چه چیزی صحبت می کنند. حتی ممکن است فکر کنند دیگران در مورد آنها حرف می زنند چون نمی توانند مکالمه را دنبال کنند.اختلالات شنوایی می تواند منجر به تاثیر منفی هم بر شغل و هم بر زندگی شخصی شود. همه این تجربیات می تواند منجر به غمگینی، تنهایی، تحریک پذیری و یا پارانویا شود.

افرادی که دچار اختلال شنوایی هستند ممکن است سیگنال های شنیداری ضعیف تری را به مغز ارسال کنند، به این معنی که مغز برای پردازش صداها باید سخت تر کار کند و در نتیجه فرایندهای دیگر مانند حافظه از بین می رود.

ارتباط بین کم شنوایی و افسردگی

این آگاهی را داشته باشید که چگونه افراد کم شنوا می توانند سلامت روان خود را افزایش دهند و با سمعک می توانند راحت تر با دیگران ارتباط بررار کنند که بطور طبیعی به احساس تنهایی کمک می کند. از طرفی هنگامی که کم شنوایی درمان نشده و افسردگی همزمان هستند پرداختن به این مشکل با سمعک اغلب می تواند تا حدودی ناراحتی را تسکین دهد و به این ترتیب می توان با علائم افسردگی مبارزه کرد.

دیدگاه خود را بنویسید