مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

کم شنوایی ناگهانی چیست؟

کاهش شنوایی ناگهانی حسی (گوش داخلی) یا  Sudden sensorineural hearing loss(SSHL)، که معمولاً به عنوان کم  شنوایی ناگهانی شناخته می شود ، شامل از دست دادن سریع و و غیر قابل توضیح شنوایی گوش است که برای چند روز یا به طور دائمی رخ می دهد. SSHL به دلیل وجود مشکل در اندام های حسی گوش داخلی اتفاق می افتد. کم شنوایی ناگهانی اغلب موارد فقط بر روی یک گوش تاثیر می گذارد.

افراد مبتلا به SSHL اغلب زمانی که صبح ها از خواب بیدار می شوند متوجه از دست دادن شنوایی خود می شوند. برخی دیگر برای اولین بار هنگامی که می خواهند از گوش ناشنوا/کم شنوای خود استفاده کنند مانند زمان استفاده از تلفن متوجه این موضوع می شوند. برخی نیز درست قبل از از دست دادن شنواییشان یک صدای بلند مانند “پوپ” می شنوند. افرادی که دارای کم شنوایی ناگهانی هستند ممکن است متوجه یکی از این علائم یا بیشتر آن شوند. این علائم شامل احساس پر بودن گوش، سرگیجه، زنگ زدن در گوش، و یا وزوز گوش هستند.

گاهی اوقات افراد مبتلا به SSHL از رفتن به پیش پزشک خودداری می کنند چرا که تصور میکنند، کاهش شنوایی آن ها به دلایلی همچون آلرژی، عفونت های سینوسی، جرم گوش که باعث مسدود شدن کانال گوش می شود یا سایر دلایل شایع رخ داده است. در حالی که شما باید علائم کم شنوایی ناگهانی را جدی در نظر بگیرید و سریعا به پزشک مراجعه کنید. اگرچه حدود نیمی از مبتلایان به SSHL ، قسمتی یا کل شنوایی خود را به طور خود به خود پس از یک یا دو هفته باز پیدا می کنند، با این حال تاخیر در تشخیص و درمان می تواند اثر بخشی درمان را کاهش دهد. دریافت به موقع درمان احتمال  اینکه حداقل بخشی از شنوایی خود را بدست بیاورید را افزایش می دهد.

کارشناسان تخمین میزنند که SSHL هر ساله بین یک تا شش نفر را از هر 5000 نفر درگیر می کند. اما تعداد واقعی موارد جدید مبتلا به SSHL در هر سال بیشتر خواهد بود چرا که اغلب موارد SSHL تشخیص داده نمی شود. SSHL می تواند در هر سنی برای هر فردی اتفاق بیفتد اما بیشتر در افرادی که در دهه 40 یا 50 زندگی خود هستند رخ می دهد.

 

کم شنوایی ناگهانی

 

چه چیزی باعث کم شنوایی ناگهانی میشود؟

بسیاری از بیماری هایی که بر روی گوش تاثیر دارند می توانند باعث SSHL شوند. اما فقط 10 درصد افرادی که  SSHL در آن ها تشخیص داده می شود با علتی مشخص هستند.

برخی از شرایط شامل:

  • عفونت ها
  • ضربه به سر
  • بیماری های خود ایمنی
  • استعمال داروهای خاصی که سرطان یا عفونت های شدید را درمان می کنند
  • مشکلات گردش خون
  • بیماری های نورولوژیکال مانند مولتیپل اسکلروز
  • بیماری های گوش داخلی، مانند بیماری منییر

بیشتر این بیماری ها با علائمی همراه هستند که نشان دهنده تشخیص صحیح است. عامل دیگری که باید در نظر بگیرید این است که آیا کم شنوایی در یک یا هر دو گوش اتفاق می افتد. به عنوان مثال ، اگر کم شنوایی ناگهانی فقط در یک گوش رخ دهد ، تومورهای عصب شنوایی باید به عنوان علت رد شوند. همچنین بیماری خود ایمنی نیز ممکن است باعث بروز  SSHL در یک یا هر دو گوش شود.

چگونه کم شنوایی ناگهانی تشخیص داده می شود؟

در صورت بروز علائم کم شنوایی ناگهانی ، پزشک شما باید کاهش شنوایی انتقالی ناشی از انسداد گوش مانند مایعات یا جرم گوش را رد کند. برای کم شنوایی ناگهانی و بدون دلیل مشخص در هنگام معاینه ، پزشک شما باید طی چند روز از شروع علائم ، آزمایشی بنام ادیومتری تن خالص (Pure Tone Audiometry (PTA))را انجام دهد تا هرگونه کم شنوایی حسی عصبی مشخص شود.

با ارزیابی شنوایی تن خالص ، پزشک شما می تواند آستانه های فرکانس های مختلف را اندازه گیری کند. یکی از نشانه های SSHL می تواند از دست دادن حداقل 30 دسی بل (دسی بل واحد اندازه گیری شدت صدا) در سه فرکانس متصل در 72 ساعت باشد. مثلاً این افت باعث می شود مکالمه روزانه مانند زمزمه به نظر برسد. بیماران ممکن است تغییرات ظریف و ناگهانی در شنوایی خود داشته باشند.

اگر به کم شنوایی ناگهانی مبتلا شده باشید ، پزشک شما احتمالاً آزمایش های دیگری نیز درخواست می کند تا سعی کند علت اصلی SSHL شما را تعیین کند. این آزمایش ها ممکن است شامل آزمایش خون ، تصویربرداری (معمولاً تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی یا  MRI ) و تست های تعادل باشد.

کم شنوایی ناگهانی

 

چگونه کم شنوایی ناگهانی درمان می شود؟

متداول ترین درمان کم شنوایی ناگهانی ، به ویژه هنگامی که علت آن ناشناخته باشد ، کورتیکواستروئیدها هستند. استروئیدها می توانند بسیاری از اختلالات را درمان کنند و معمولاً با کاهش التهاب ، کاهش تورم و کمک به بدن در مبارزه با بیماری عمل می کنند. پیش از این ، استروئیدها به شکل قرص داده می شدند. در سال 2011 با انجام یک آزمایش بالینی با حمایت NIDCD نشان داده شد که تزریق اینتراتیمپانیک استروئیدها (از طریق پرده گوش) به همان اندازه استروئیدهای خوراکی موثر است. پس از این مطالعه ، پزشکان شروع به تزریق مستقیم استروئیدها به داخل پرده صماخ گوش میانی کردند. به این ترتیب دارو درون گوش داخلی نیز جریان می یابد. تزریق می تواند در مطب  بسیاری از پزشکان گوش و حلق و بینی انجام شود  و گزینه خوبی برای افرادی است که نمی توانند استروئید خوراکی مصرف کنند یا می خواهند از عوارض جانبی آن خودداری کنند.

استروئیدها برای داشتن بهترین اثر می بایست در اسرع وقت استفاده شوند و حتی ممکن است قبل از آمدن تمامی نتایج آزمایش ها استفاده از آن توصیه شود. اگر درمان بیشتر از دو تا چهار هفته به تاخیر بیفتد ، شانس بازگشت یا کم تر شدن کاهش شنوایی تقلیل می یابد.

در صورت تشخیص علت اصلی SSHL شما، ممکن است به درمان های بیش تری نیاز باشد. به عنوان مثال ، اگر SSHL در اثر عفونت ایجاد شده باشد ، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر داروهایی مصرف کردید که برای گوش سمی هستند ، ممکن است به شما توصیه شود که از داروی دیگری استفاده کنید. اگر یک عامل خود ایمنی باعث شود سیستم ایمنی بدن شما به گوش داخلی حمله کند ، پزشک ممکن است داروهایی را برای سرکوب سیستم ایمنی شما تجویز کند.

اگر کم شنوایی شما شدید است و به درمان پاسخ نمی دهد و یا در هر دو گوش رخ داده است ، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که از سمعک استفاده کنید (برای تقویت صدا) یا حتی از کاشت حلزون استفاده کنید (برای تحریک مستقیم اتصالات شنوایی در گوش که به مغز می روند). برای اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران شنوایی شناس مرکز البرز در تماس باشید.

 

منبع : سایت رسمی موسسه گفتار ،زبان و شنوایی آمریکا (ASHA)

دیدگاه خود را بنویسید